مداخله وکیل از ارکان دادرسی عادلانه است

مداخله وکیل از ارکان دادرسی عادلانه است

 یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: امروز در نظام‌های حقوقی دادرسی همه کشورها، در کنار قضات محاکم حضور و مداخله وکیل از ارکان دادرسی عادلانه به حساب می‌آید.

حمیداصغرزاده در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، بابیان اینکه حق انتخاب وکیل در بسیاری از کشورهای دنیا، حقی مشروع و قانونی برای متهم شمرده می‌شود اظهارداشت: iبه مجرمان و متهمان جرایم سازمان یافته نیز این حق داده شده که وکیل مدافع اختیار نمایند تا از حقوقشان بتوانند دفاع کند.

این حقوقدان ادامه داد: در جریان محاکمه‌ها قضات در صورتی می‌توانند استدلال حقوقی و قانونی را در محکومیت و برائت متهم با قوت iبه کار گیرندکه زوایای آشکار و پنهان پرونده را، هم از زبان مدعی عموم و هم از زبان وکیل مدافع متهم با حوصله بشنوند و iبه خوبی دلایل دو طرف را ارزیابی نمایند.

وی با اشاره iبه شرایط صدور حکم عادلانه توسط قاضی پرونده تصریح کرد: برای صدور حکم عادلانه باید سبب‌های متعددی را که در شکل گیری جرم تاثیر داشته مورد توجه قرار داد و عوامل محیطی، شرایط حاکم بر زندگی شخصی و علل انحراف در رفتار او نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد.

اصغرزاده در ادامه مطرح کرد: امروز در نظام‌های حقوقی دادرسی همه کشورها، در کنار قضات محاکم، حضور و مداخله وکیل از ارکان دادرسی عادلانه iبه حساب می‌آید.

این وکیل پایه یک دادگستری iبه نقش وکیل در دفاع از موکل خود در جایگاه دادگاه اشاره و خاطرنشان کرد: نقش وکیل در تامین عدالت و برقراری دادرسی این نیست که موکل خود را از مجارات برهاند چراکه باید ابعاد مختلف شکل گیری شخصیت متهم و شرایطی را که تحت تاثیر آن مرتکب جرم شده است برای قضات محاکم بازگو نمایند.