سخنگوی قوه قضاییه پرونده گمرک بوشهر 12 متهم دارد

سخنگوی قوه قضاییه پرونده گمرک بوشهر 12 متهم دارد

آرم قضایی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده گمرک بوشهر اخیرا به دادگاه ارسال شده و 12 متهم دارد. 6 نفر از متهمان از عوامل گمرک و 6 نفر دیگر از صاحبان بار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اخبار منتشره مبنی بر دستگیری افرادی در گمرک خصوصا گمرک بوشهر و قزوین و علت بازداشت آن‌ها اظهار کرد: یکی از مسائل مهم کشور موضوع قاچاق است. تاثیر قاچاق در تولید داخلی حائز اهمیت است. بخش‌های مختلف مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی، تعزیرات و ... در این زمینه مشغول هستند. البته جا دارد تلاش ها را به بیش از این افزایش دهیم تا قاچاق کالا به صفر برسد. اگر گمرک، نیروی دادسرا، نیروی دادگاه و نیروی انتظامی هر کدام تخلفی کنند نظر ما این است که با آنها به اشد احکام رفتار شود.

محسنی‌ اژه‌ای اضافه کرد: قاچاقچی کار خودش را انجام می دهد، این فرد در هر جا و بخشی از دولت باشد باید به اشد احوال با او رفتار کرد. موضوع بوشهر برای اکنون نیست بلکه پرونده اخیرا به دادگاه رفته است. این پرونده 12 متهم دارد که منتهی به صدور کیفرخواست شده است. 6 نفر از متهمین از عوامل گمرک بوشهر هستند و 6 نفر دیگر از صاحبان بار هستند که با رشوه و با کار خلاف قانون قصد داشتند بار خود را ترخیص کنند و یا ترخیص کرده اند. این افراد تحت تعقیب قرار گرفتند، در قزوین هم به همین شکل است.

وی عنوان کرد: در تهران نیز افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. نیت ما شدت مقابله با قاچاق است، البته در خود تعزیرات هم افراد متخلفی شناسایی شدند که آمار دقیقی از آنها ندارم اما این موضوع در حال تحقیق است.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده پزشک عباس کیارستمی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه موضوع تخصصی بود، گزارشات پزشکی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات گرفته شد. نسبت به پزشک معالج کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفت اما برای این پرونده وقت رسیدگی تعیین نشده و اطلاع ندارم که شعبه دادگاه مشخص شده یا نه، اما دادسرا کیفرخواست صادر کرده است.

سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرونده مربوط به خاوری و اینکه محاکمه او در چه مرحله ای است و اینکه آیا حکمی برای او صادر شده است یا نه گفت: از دادگاه انقلاب در این خصوص پرسیده‌ام گفتند از طریق اینترپل و سایر راه ها تلاش هایی برای برگرداندن او انجام شده است حتی از طریق رسانه ها هم اعلام کردیم. برای اواخر ماه 7 یا فکر کنم ماه 8 وقت رسیدگی تعیین شده است. سفارشی که می کنم این است که اگر بتواند بیاید بهتر است. به هر حال اگر خود فرد حضور داشته باشد می تواند از خودش دفاع کند. در غیر این صورت حکم غیابی صادر می شود.