رییس سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کرد سلب صلاحیت دائم 15 نفر از سردفتران و دفتریاران در 6 ماه امسال

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کرد سلب صلاحیت دائم 15 نفر از سردفتران و دفتریاران در 6 ماه امسال

نشست خبری احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در شش ماهه سال جاری، 15 نفر از دفتریاران و سردفتران سلب صلاحیت دایم شدند و 225 نفر انفصال موقت گرفتند.

احمد تویسرکانی در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) در محل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد گفت: سازمان ثبت دستگاهی است که همه مردم با خدمات آن مرتبط هستند. سازمان تلاش‌های فراوانی کرده برای اینکه بتواند در ارایه خدمات بهینه به مردم قدم های جدی بردارد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های جدی سازمان در سال 96 حرکت در جهت سیاست ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی است. برخی از اقدامات سازمان مستقیما مرتبط با موضوعات اقتصادی است مثل ثبت شرکت ها و علایم تجاری و معاملات املاک و... .

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در شش ماهه اول سال 96، 53 میلیون و 141 هزار و 380 خدمت به مردم ارایه شده که نسبت به سال 95، 12 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در پایان سال گذشته دفاتر املاک و اسناد به عنوان دو رکن اساسی سازمان ثبت از سیستم سنتی تبدیل به الکترونیکی شدند. ما 97 درصد از خدمات را از طریق سیستم‌های الکرونیکی ارایه دادیم که باعث کاهش چشمگیر تخلفات و اشتباهات شده است.

تویسرکانی بیان کرد: از دیگر اقدامات ما آرشیو کردن و بستن در بایگانی عظیم سازمان ثبت بود. بسیاری از شکایات مردم در مورد بایگانی‌های پرونده ها بود که با اقدام بسیار جدی به سمت آرشیو کردن آن حرکت کردیم. تاکنون 360 میلیون برگ از این پرونده‌ها را اسکن کرده و تبدیل به فایل الکترونیک شده است. در برخی شهرستان ها از جمله اصفهان و ناحیه 2 شهرستان کرمان بایگانی های قدیمی و پرونده های فیزیکی گردش ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نظارت و کنترل در سازمان تعقیب می شود و در شش ماهه گذشته 16 هزار و 982 بازرسی از مجموعه سازمان ثبت و دفترخانه‌ها انجام دادیم. 506 بازرس ماموریت یافتند برای انجام بازرسی‌ها، این بازرسی ها نسبت به سال گاشته رشد 9 درصدی داشته است.

وی اعلام کرد: در شش ماهه سال جاری 15 نفر از دفتریاران و سردفتران سلب صلاحیت دایم شدند و 225 نفر انفصال موقت گرفتند. عمده شکایات دریافت وجه اضافی بوده است.

تویسرکانی گفت: در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و 5 هزار و 347 سند مالکیت صادر شده و 351 هزار و 384 سند ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به شش ماهه سال گذشته، 3 درصد کاهش داشته‌ایم. 87 هزار و 380 مورد نیز طلاق در کشور به ثبت رسیده که نسبت به شش ماهه سال گذشته 6 درصد در این زمینه افزایش داشتیم. بیشترین ازدواج‌های ثبت شده مربوط آقایان در سن 25 تا 29 سال است. در خانم ها 28 درصد ازدواج ها مربوط به رده سنی 20 تا 24 سال است. سن طلاق آقایان 30 تا 34 سال است و طلاق خانم ها مربوط به سن 30 تا 34 سال است. بیشترین ثبت ازدواج های زوج و زوجه ( 64 درصد) مربوط به تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم است.

وی افزود: بارزترین علل طلاق عدم تفاهم با آمار 55/9 درصد بوده و اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و ترک زندگی خانوادگی از دیگر علل طلاق است. بیشترین طلاق‌های ثبت شده در سه سال اول زندگی 10/7 درصد مربوط به طلاق هایی است که یک یا دو سال اول زندگی را می گذرانند و 8/9 طلاق‌ها مربوط به سال دوم و سوم زندگی است. 4/3 درصد از طلاق ها نیز مربوط  به کمتر از یک سال است.

رییس سازمان ثبت اسناد  و املاک کشور بیان کرد: آمار طلاق در استان تهران 18 هزار و 552 مورد ثبت شده و میزان رشد طلاق 7 درصد بوده و درصد طلاق های ثبت شده در استان گیلان با رشد منفی 7 درصد بوده و 7 درصد کاهش داشته است. در استان گیلان که رتبه اول در کاهش طلاق را داشته 3 هزار و 89 طلاق ثبت شده است. در استان کهگیلویه و بویراحمد طلاق ها 6 درصد کاهش داشته و سومین استان، مرکزی است  که سه درصد کاهش طلاق داشته است. استان بوشهر یک درصد و خراسان جنوبی و شمالی نیز یک درصد کاهش داشتند. در برخی استان ها طلاق  افزایش یافته است، به عنوان مثال در استان های سیستان و بلوچستان، قم، فارس، گلستان، آذربایجان شرقی و زنجان شاهد افزایش طلاق بودیم. در استان سمنان 55 درصد رشد داشته و در شش ماهه امسال 600 طلاق در این استان ثبت شده است. در قم هم یک هزار و 537 مورد طلاق ثبت شده که در این استان نیز شاهد افزایش 24 درصدی طلاق نسبت به سال گذشته بودیم.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شش ماهه امسال 30 هزار و 914 میلیارد ریال از مطالبات معوقه بانکی وصول شده که نسبت به شش ماهه سال گذشته 72 درصد افزایش داشته است.

وی اعلام کرد: میزان شرکت‌های ثبت شده در شش ماهه نخست سال جاری، 25 هزار و 816 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه نسبت به سال قبل، 10 درصد کاهش داشته است.

تویسرکانی درباره موسسات غیرتجاری نیز گفت: 5856 موسسه در سراسر کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، دو درصد رشد داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: کارهای مهم ملی از طریق پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی در شش ماهه امسال انجام شده مبنی بر اینکه تمام شخصیت‌های حقوقی در کشور در این پایگاه ثبت شده‌اند. میزان استعلام‌ها در شش ماهه امسال 50 میلیون و 978 هزار و 638 استعلام بوده که در پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی به ثبت رسیده است.

وی گفت: ثبت اختراعات در کشور در شش ماهه نخست سال جاری، دو هزار و 44 اختراع بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 17 درصد افزایش داشته است. همچنین در مورد تعداد برندها باید بگویم که 13 هزار و 50 علامت به ثبت رسیده که یک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. تعداد طرح های صنعتی در شش ماهه نخست امسال دو هزار و 709 طرح صنعتی بوده که این طرح ها نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصاد مقاومتی دارد. شاهد افزایش 24 درصدی طرح های صنعتی نسبت به شش ماهه سال گذشته بوده‌ایم. همچنین تعداد اظهارنامه‌های ثبت علائم تجاری دو هزار و 434 علامت بوده که این تعداد متقاضی ثبت علامت تجاری بودند.

تویسرکانی افزود: با هماهنگی سازمان جهانی مالکیت معنوی، کارگاه‌های آموزشی فراوانی در کشور ایجاد شده است. در ماه گذشته در وایپو قراردادی با مدیرکل وایپو امضا کردیم که دفتر آن از طریق وایپو در تهران افتتاح می شود و خدمات حمایتی را ارائه می دهد.

وی در مورد طرح کاداستر نیز گفت: برای اجرای کاداستر تمهیدات لازم را اتخاذ کردیم و علاقه مند بودیم موضوع کاداستر جمع شود. هماهنگی زیادی با دولت و مجلس در این زمینه انجام شد، ولی متاسفانه با بی مهری‌هایی مواجه بودیم. آماری در مورد منابع طبیعی و اراضی ملی در کشور داریم بدین صورت است که ما 134 میلیون و 835 هزار و 576 هکتار اراضی ملی در کشور داریم که توزیع استانی آنها موجود است. تاکنون 24 میلیون و 767 هزار و 699 هکتار سند مالکیت در سیستم کاداستر انجام دادیم و تصویب کردیم که در کاداستر قرار گرفته است. حدود 107 میلیون هکتار از نقشه‌های منابع طبیعی در سیستم کاداستر جانمایی شده و کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

وی افزود: در رابطه با لایه‌های کاداستری، بانک جامع املاک در کشور روز به روز در حال ارتقا است. بیش از 8 هزار هکتار راه‌آهن کشور تحت سیستم کاداستر جانمایی شده و 25 هزار و 732 هکتار حریم راه آهن و تاسیسات راه آهن در سیستم کاداستر تاسیس شده است. همچنین تاکنون 697 هزار و 695 هکتار بستر رودخانه‌ در سیستم کاداستر جانمایی و تصویب شده و 429 هزار و 590 هکتار حریم رودخانه‌ها در سیستم کاداستر ثبت شده و امکان تملک افراد سودجود از آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه وکلا نسبت به بخشنامه مدیرکل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری که مربوط به امکان ثبت مؤسسات حقوقی برای افراد فاقد پروانه وکالت هست انتقاد دارند و معتقدند که در طول 5 سالی که از عمر این بخشنامه می گذرد، چند هزار مؤسسه حقوقی توسط افراد فاقد صلاحیت ایجاد شده و به نوعی سبب مشکلاتی شده‌اند، گفت: مدتی است کانون وکلای دادگستری تقاضاهایی از سازمان دارد و آن این است که موسسات حقوقی حتما به وکلا داده شود. آنچه که قانونگذار تببین کرده و وظیفه قانونی است چنین منع و محدودیتی وجود ندارد. ما بارها این موضوع را گفتیم و مکتوب نوشتیم که این کار حتما نیاز به قانونگذاری جدید دارد و نمی توانیم بدون صراحت قانونی منعی برای قانون قائل شویم.

وی ادامه داد: طبیعتا کسانی که لیسانس حقوق هستند می توانند موسسه حقوقی ثبت کنند، البته نکته مهم در رابطه با شرکت ها و موسسات که گاهی انتقاد از سازمان ثبت می شود این است که به هر کسی که می تواند موسسه ثبت کند، این امکان داده شده است. از نگاه بین المللی تسهیل در ایجاد فضای کسب و کار است و یکی از موضوعات مهم در ارزیابی کشورها راجع به جایگاه آن کشور در بهبود فضای کسب و کار هست. در ذهن بعضی‌ها این هست که ما محدودیت قائل شویم و برای هرکسی موسسه ثبت نکنیم که این کار با سیاست های اقتصادی تعارض دارد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: آنچه که ما باید در کشور آن را انجام دهیم بحث نظارت بر فعالیت‌ها است. سازمان ثبت شروع کننده ثبت شرکت هاست، لکن برخی از دستگاه ها وظیفه قانونی برای نظارت بر فعالیت ها دارند و با تکنینک‌های پیشرفته دفاتر تجاری شرکت‌های متخلف را پلمب می کنیم. اطلاعات ثبت برخط در اختیار سازمان مالیاتی می‌گذاریم و سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد که نظارت کند. اینکه ما بیاییم برای حل مساله صورت مساله را پاک کنیم و سازمان ثبت را مرتب مورد سوال قرار دهیم درست نیست، زیرا ثبت شرکتها یکی از اصول جدی برای توسعه اقتصادی کشور است. ما تاکید داریم که ما نقض یا تخلفات داریم، ولی در مورد فعالیت برخی شرکت ها باید نظارت هایمان را اصلاح کنیم. ما قائل به این هستیم که نمی توانیم خلاف آنچه قانونگذار گفته انجام دهیم و بگوییم که موسسات حقوقی را فقط وکلا می توانند داشته باشند که مورد تقاضای وکلا و کانون هاست. ما اگر چنین شرایطی را  بخواهیم باید از طریق لوایح و یا  طرحی در مجلس پیگیری کنیم و قانون تصویب شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ثبت سند خودرو در دفترخانه ها افزایش یافته یا خیر؟ گفت: میزان ثبت رسمی نقل و انتقالات خودرو در دفاتر اسناد افزایش یافته است. قانونگذار توجه به ثبت رسمی داشته است و ثبت رسمی معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی باعث می شود اختلافات در حوزه مالکیت ها کاهش یابد و نیاز به مراجعه دادگاه نباشد.

تویسرکانی در پاسخ به سوالی درباره افراد ممنوع الخروج و ممنوع المعامله‌ در کشور گفت: در شش ماهه امسال سه هزار و 942 نفر ممنوع المعامله و 1293 نفر هم رفع ممنوع المعامله شدند. همچنین در این مدت نسبت به شش ماهه سال گذشته، 9093 نفر به خاطر بدهکاری ممنوع الخروج شدند که 21 درصد افزایش را نشان می دهد، البته 5217 نفر هم رفع ممنوع الخروجی شدند که نسبت به سال گذشته 43 درصد رشد را نشان می دهد.

وی در پایان یادآور شد: بدهکاران بانکی ممنوع الخروج و ممنوع المعامله می شوند و پس از پرداخت بدهی ممنوع الخروجی آنها رفع می شود.