حجتی تاکید کرد ضرورت توانمندسازی اتحادیه های بخش کشاورزی و تعاونی های روستایی برای تامین نهاده ها و بازاریابی محصولات کشاورزی

حجتی تاکید کرد ضرورت توانمندسازی اتحادیه های بخش کشاورزی و تعاونی های روستایی برای تامین نهاده ها و بازاریابی محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی بر تامین نهاده های مورد نیاز و بازاریابی محصولات کشاورزی توسط اتحادیه ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمود حجتی امروز یکشنبه در مراسم تکریم و معرفی مدیرعامل سابق و جدید سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ما برای تولید و عرضه به موقع محصولات باید به دنبال راهکار باشیم و در این راستا باید اتحادیه ها را به سمت تامین نهاده های مورد نیاز و بازاریابی محصولات کشاورزی سوق دهیم.

وی با طرح این پرسش که چرا ارز مبادله ای برای واردات ذرت تنها در اختیار یک یا دو واردکننده یا واسطه قرار می گیرد، اظهار داشت: ارز نفتی در واقع سرمایه های بین نسلی است که می تواند برای واردات نهاده ها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

حجتی افزود: امروز که با محدودیت های ارزی روبرو هستیم، تنها تقاضایی که به بانک مرکزی می رود و به سرعت در بانک های عامل به آن ارز مبادله ای تخصیص می یابد، ذرت است.

وی در همین حال بر توانمندسازی اتحادیه های بخش کشاورزی و تعاونی های روستایی به لحاظ مدیریتی و ساختاری تاکید ورزید و تصریح کرد: همه ابزارها، اهرم ها، فرصت ها، منابع مالی و ظرفیت ها را در کشور داریم، اما نتوانسته ایم ساختار توانمند مدیریتی ایجاد کنیم در حالی که طی این 40 سال پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف در دنیا صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 250 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد صفر درصد به صندوق حمایت از سرمایه گذاری های بخش کشاورزی برای تولید و اشتغال از محل طرح توسعه روستایی و عشایری خبر داد و گفت: برای این اعتبارات باید برنامه ریزی دقیق انجام شود و به پروژه های اقصتادی مانند بسته بندی و احداث سردخانه اختصاص یابد.

وی در عین حال از تعاونی های روستایی خواست، شرایط احراز برای مدیریت و عضویت را تغییر و مورد ارزیابی قرار دهند.

حجتی افزود: تعاونی های روستایی باید دارای مشخصه ها و ظرفیت هایی برای فعالیت باشند.

وی ادامه داد: اگر مدیریت و ساختار تعاونی ها توانمند، مترقی و خودناظر نباشد به رغم سرمایه گذاری های زیاد، نتیجه ای جز ورشکستگی نخواهند داشت.

وزیر جهاد کشاورزی، افزایش روحیه و کار جمعی را برای پیشبرد کارها ضروری خواند و گفت: در شرایط کنونی، کشورها و ملت ها در یک مسابقه و رقابت جهانی قرار گرفته اند و بنابراین باید به جای ثابت ماندن در یک نقطه به دنبال نوآوری، خلاقیت و تحول باشیم و از روحیه جمعی برای انجام کارها و تحقق اهداف استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: احداث حدود 200 هزار رشته قنات در کشور به صورت تعاونی صورت گرفته و این موضوع نشان می دهد که ما دارای ریشه و عقبه فرهنگی در روحیه کارهای جمعی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی از تلاش ها و زحمات مهندس صفایی در سازمان مرکزی تعاون روستایی تشکر کرد و گفت: خرید توافقی زعفران یکی از ایده های نو در دوران مدیریت مهندس صفایی بوده است.

وی افزود:کارهای زیادی طی دوسال اخیر در زمینه زمینه زعفران در این سازمان انجام  شده و ما اکنون در میانه راه هستیم و باید برای رفع مشکلات پیش رو آماده باشیم.