خشونت خانگی علیه زنان بالاترین نوع خشونت در کشور رفع خلاء های قانونی جامعه زنان با تصویب لایحه منع خشونت

خشونت خانگی علیه زنان بالاترین نوع خشونت در کشور رفع خلاء های قانونی جامعه زنان با تصویب لایحه منع خشونت

عضو فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر اینکه برخی از زاویه دید خود به مسائل حقوقی زنان نگاه نکنند، افزود: لایحه منع خشونت علیه زنان از چارچوب قانونی وارد زوایایی شده که در ارتباط با آن خلاء قانونی وجود داشته است.

طیبه سیاوشی

طیبه سیاوشی شاه عنایتی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان و اینکه تجربه نشان داده که بهترین نوع حمایت از زنان آن است که حمایت از آنها را به مردان خانواده بسپاریم، گفت: زن مانند مرد انسان و از حقوق و کرامت انسانی بر اساس نص صریح قرآن و قانون اساسی برخوردار است؛ زن مهجور و معلول نیست و اگر مردان خانواده مجرم باشند چگونه می توان حمایت از زنان را به چنین مردانی سپرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: درست است برای حل و فصل مسائل، الگوی بومی، اسلامی و ایرانی داریم اما به دنبال این نیستیم که مسائل را از چارچوب قانون خارج و به افرادی واگذار کنیم که صلاحیت اعمال یا اجرای کاری را داشته یا نداشته باشند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد مجرم برادر، پسر و همسر زن بوده و زن دچار بهره کشی اقتصادی و جنسی شده است؛ اگر بر اساس اصول 20 و 21 قانون اساسی و نص صریح قرآن کرامت انسانی و برابری حقوق را برای زنان قائل هستیم امکان ندارد از چنین زاویه ای ورود و بخواهیم در مورد زنان چنین اظهاراتی را مطرح کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه قوانین زیادی درباره زنان داریم اما لایحه منع خشونت علیه زنان خلاء های قانونی نسبت به جامعه زنان را پر خواهد کرد، گفت: این لایحه از چارچوب قانونی وارد زوایایی شده که در ارتباط با آن خلاء قانونی وجود داشته است؛ معمولا تصویری که در جامعه از خشونت وجود دارد خشونت جسمی است یا موارد دردناک تر خشونت جنسی است که دردناکتر از این دو مساله خشونت خانگی است که این مورد هم به خوبی در این لایحه منع خشونت علیه زنان دیده شده است.

خشونت خانگی علیه زنان بالاترین نوع خشونت در کشور

سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه خشونت خانگی علیه زنان بالاترین نوع خشونت در کشور محسوب می شود، تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه فاقد قانون هستیم؛ اظهارات رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اهانت به جامعه زنان است و اگر مردی چنین صحبت هایی را عنوان می کرد برای ما دردناک نبود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، افزود: اگر این مقام مسئول بازدیدی از مناطق حاشیه تهران و دره فرحزاد داشته باشد به هیچ وجه در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان چنین صحبت هایی نمی کند.

برخی از زاویه دید خود به مسائل حقوقی زنان نگاه نکنند

وی با بیان اینکه برخی از زاویه دید خود به مسائل حقوقی زنان نگاه نکنند، افزود: ما مسئولان باید منعکس کننده مشکلات زنان باشیم و باید به مشکلات جامعه زنان از زاویه دید من نماینده و فردی مانند خانم آیت الهی به عنوان رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده نگاه شود که برای رفع آنها سیاستگذاری کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، افزود: در جلساتی که فراکسیون زنان برگزار می  کند همیشه این هشدار به ما داده می شود که باید در مورد تمامی زنان صحبت کنید اما متاسفانه برخی در صحبت های خود فراموش می کنند که باید در مورد تمامی زنان جامعه صحبت کنند نه اینکه از یک مجموعه خاصی از زنان که آمار آنان در تهران به یک درصد هم نمی رسند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: موضوع مهم در لایحه منع خشونت علیه زنان ماده 3 این لایحه است که در آن تعریفی از خشونت ارائه شده و این تعریف در قوانین ما سابقه ندارد./