سخنان رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه

سخنان رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه

 

سخنان رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه

حفظ دوست و پاداش آن

شرح دو حدیث از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه بیست و هفتم دی ماه 89(دوازدهم صفر 1432).

روایت اول: « عن أبی عبدالله ع قال آن الله تعالی لیحفظ من یحفظ صدیقه» و روایت دوم:« قال أبوعبدالله ع لا تفتیش الناس فتبقی بلا صدیق» ( شافی صفحه 652 )

دو روایت کوتاه:

فی الکافی، عن الصادق(علیه السلام) قال:« ان الله تعالی لیحفظ من یحفظ صدیقه» ؛[حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:] خدای متعال حفظ می کند آن کسی را که رفیق خود را حفظ کند.[البته] مراد، حفظ جسمانی نیست فقط –حالا آن هم یکی از مصادیقش ممکن است باشد- یعنی آبروی او را حفظ کند، شخصیت او را حفظ کند، جهات او را حفظ کند[و] مراعات کند.

خدا چنین کسی را حفظ می کند این پیوند های برادری و رفاقت و انس و اخوت، در اسلام اینقدر اهمیت دارد. شما ملاحظه ی رفیقان را می کنید، او را حفظ می کنید، خدای متعال در پاداش این عمل، شما را حفظ می کند. 

البته حفظ کردن رفیق معنایش این نیست که انسان از گناه او، از خطای اودفاع کند؛ کما اینکه در این کارهای حزبی و جناحی و خطی و این چیزها معمول است که اگر خطایی هم از کسی سر بزند چون با آنها هم جبهه است، هم خط است، هم حزب است، هم گروه است، باید باستند پایش دفاع کنن، نه، این مراد نیست این حفظ او نیست، این در واقع مخذول کردن او، بدبخت کردن اوست و خود، بلکه مرادحفظ آبروی مومنی است که برادری ایمانی با انسان دارد. جامع ، برادر ایمانی است. این یک روایت.

یک روایت دیگر هم باز از کافی است، از امام صادق(علیه الصّلاه و السلام) می فرمایدکه:« لا تفتیش الناس فتبقی بلا صدیق». در کارهای مردم ریز نشو، تفتیش نکن، جزئیات را دنبال نکن، دنبال پیداکردن عیوب ریز و درشت افراد نباش.

اگر اینجور باشد ، بدون رفیق خواهی ماند. یعنی هر کسی بالاخره یک عیبی دارد دیگر. اگر بخواهی همین طور ریز بشوی ، تفتیش کنی، دنبال کنی، کسی برایت باقی نمی ماند.