جزییات تغییر تعرفه‌های تلفن

جزییات تغییر تعرفه‌های تلفن

جزییات تغییر تعرفه‌های تلفن 
با تغییر روش پالس محوری به محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقایق استفاده از تلفن، از این پس محاسبه هزینه‌های تلفن ثابت و همراه دستخوش تغییراتی خواهد شد که به گفته مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار تغییر تعرفه‌های همراه اول از ساعت 24 امشب خواهد بود.
بر این اساس سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال و سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به تلفن‌همراه سایر اپراتورها 625 ریال تعیین شده است.این در حالی است که پیش از این هزینه تماس‌های تلفن ثابت و همراه برخی اپراتورها بر اساس پالس محاسبه می‌شد و بر همین اساس به عنوان مثال در استانی مانند تهران نرخ پالس ثابت به ثابت شهری برای استان‌هایی که هم‌کدسازی انجام نشده بود، ثابت به ثابت بین‌شهری و پالس ثابت به همراه اول 51.03 ریال محاسبه می‌شد و هر دقیقه مکالمه با ایرانسل و رایتل 625 ریال هزینه داشت.
حال بنا بر اعلام رییس سازمان تنظیم مقررات به منظور ساده‌سازی و حذف پالس محوری از تعرفه‌ها، اجرای هم‌کدی در سطح استانها، یکنواخت‌سازی در تعرفه‌های تلفن‌همراه، کمک به توسعه خدمات تلفن ثابت با تضمین درآمد منطقی برای این شبکه، برقراری عدالت تعرفه‌ای با حذف زون‌های بین‌شهری و تعیین حق اشتراک به صورت پلکانی، فراهم‌کردن امکان تعریف بسته‌های تعرفه‌ای مختلف توسط اپراتور، نظارت‌پذیری بهتر و پایه‌گذاری نظام تعرفه‌ای علمی برای سالهای آینده، به صورت ساده و شفاف در سه سطح مکالمات ثابت به ثابت داخل استانی، مکالمات ثابت به ثابت بین استانی و مکالمات تلفن ثابت به تلفن همراه تعیین شده است.
کمیسیون تعرفه پایه یکنواخت یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه سیم‌کارت دائمی برای اپراتورهای تلفن‌همراه برای تماس‌های درون شبکه‌ای را مستقل از مسافت 499 ریال تعیین کرده که بر اساس پروانه‌های صادره، اپراتورها می‌توانند در شرایط رقابتی تعرفه‌های مذکور را تا حداکثر 20 درصد بالاتر اعمال کنند که سقف این تعرفه برابر 599 ریال خواهد بود و این مبلغ برای سیم‌کارت‌های اعتباری می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر باشد.
  تعرفه‌ها چه تغییری کرده است؟
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران یادآور شد: پیش از این هزینه هر پالس مکالمه درون‌شهری 51 ریال بود، اما اکنون قرار بر آن است که مشترکان برای هر دقیقه مکالمه درون‌شهری 30 ریال پرداخت کند.
وی در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر در زمینه‌ی تلفن‌های بین‌شهری در گذشته کمترین تعرفه ما 15 تومان و بالاترین هزینه 86 تومان بود که از این پس با شیوه جدید تمام شهرستان‌ها به صورت یکسان محاسبه می‌شوند و هر دقیقه تماس با آنها 330 ریال قیمت خواهد داشت.
اما زارعیان در پاسخ به این مطلب که با این وجود در مجموع مشترکان با افزایش هزینه پرداخت مواجه خواهند شد، توضیح داد: در تماس‌های بین‌شهری اکنون هزینه‌ی برخی استان‌ها که حدود 86 تومان بود به 33 تومان رسیده و به عبارتی می‌توان گفت که در این حوزه 53 تومان کاهش هزینه داشته‌ایم. البته در برخی موارد هم بوده است که مبلغ 15 تومانی تبدیل به 33 تومان شده است. در حوزه مکالمات درون‌شهری نیز شاید افزایشی اندک وجود داشته باشد، اما به هر حال محاسبات ما گویای آن است که در نهایت با تغییر شیوه‌ی محاسبه‌ تعرفه‌ها درآمد شرکت مخابرات تغییری نخواهد کرد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران هم‌چنین به تغییراتی که در تعرفه موبایل‌های همراه اول صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در حوزه تلفن همراه از این پس هزینه‌ی هر دقیقه تماس با هر کجای کشور به طور ثابت 599 ریال خواهد بود و به عبارت دیگر هزینه‌ی مکالمات شهری و غیرشهری یکسان شده و هزینه‌ی جابه‌جایی حذف می‌شود.
وی در پاسخ به این مطلب که به نظر می‌رسد در نهایت با وجود مخالفت‌های وزیر ارتباطات، مخابرات موفق به آن شده است که تعرفه‌های مدنظر خود را اجرایی کند، توضیح داد: البته 599 ریال سقف مبلغی است که ما می‌توانیم ابلاغ کنیم و ممکن است ما رقم کمتری را در نظر بگیریم.
زارعیان در پاسخ به سوال دیگری که درباره‌ی توان فنی مخابرات برای اجرای طرح هم‌کدسازی مطرح شده بود نیز اظهار کرد: از نظر فنی ما آمادگی کامل برای انجام این کار را داریم و پیش‌بینی همکاران ما آن است که در صورتی که مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتبطات به دست ما برسد، ما از تاریخ بیست و پنجم فروردین‌ماه توان محاسبه تعرفه‌ها به این شکل را خواهیم داشت.
   تعرفه‌های جدید سیم‌کارت دائمی
وحید صدوقی، مدیر عامل شرکت ارتباطات  سیار نیز به تعرفه‌های سیم‌کارت‌های اپراتور اول اشاره کرد و افزود: پیش از این نرخ موثر ما در شبکه 731 ریال بود که اکنون این رقم به 570 ریال رسیده وبه عبارت دیگر 9 درصد کاهش داشته است.
او در عین حال عنوان کرد: اکنون نرخ موثر ما حدود 9 درصد و هزینه‌ی تماس‌های بین‌شهری حدود 41 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی هم‌چنین یادآور شد: از این پس هزینه‌ی هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول با سیم‌کارت دائمی و اعتباری همراه اول و تلفن ثابت 57 تومان خواهد بود، در حالی که پیش از این در بخش شهری هزینه‌ی این تماس‌ها 447 و در بخش بین‌شهری 760 ریال بود.
وی در عین حال یادآور شد: بخش عمده‌ای از مشترکان همراه اول افرادی هستند که از سیم‌کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند که بررسی تعرفه‌های جدید و قدیم گویای آن است که هزینه‌های این افراد کاهش پیدا خواهد کرد.
وی در توضیح بیشتر در این باره اظهار کرد: پس از این‌که تغییر در شیوه‌ی محاسبه قبوض همراه اول اعلام شد برداشت عده‌ای این بود که ما به دنبال افزایش تعرفه‌ها هستیم. اما در حال حاضر ما به دنبال آن هستیم که در مرحله‌ی اول تمام قیمت‌ها را در کشور یکسان کنیم. البته براساس مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در آینده این امکان برای ما مهیاست که تعرفه‌های خود در زمینه‌ی سیم‌کارت‌های دائمی را تا سقف 899 ریال افزایش دهیم به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در آینده یکبار دیگر تغییر تعرفه‌ها را داشته باشیم.
نکته قابل توجه آنکه پس از اجرایی شدن این تعرفه‌ها برای مشترکان تهرانی هزینه یک دقیقه مکالمه با استان البرز همپای استان‌های دوری مانند مشهد و یا کیش محاسبه شده و مشترکان برای هر دقیقه از این مکالمات ملزم به پرداخت هزینه‌ای 33 تومانی خواهند شد.
البته در شهرستان های دیگری مانند ورامین یا اسلامشهر که در اطراف تهران قرار دارند این تعرفه همچنان 30 ریال خواهد بود چرا که این شهرستان‌های جزو استان تهران محسوب می‌شوند. پیش از این هر پالس مکالمه ثابت به ثابت درون شهری 50 ریال هزینه داشت و هر پالس شامل سه دقیقه می شد. در ارتباط با هزینه تلفن‌های بین‌شهری نیز تعرفه‌ها در استان‌های مختلف بین 15 تا 86 تومان معلق بود. در ارتباط با استان البرز نیز خرداد ماه سال91 اینگونه اعلام شد که با توجه به هم‌کدی استان تهران و البرز و اخذ مجوز از مراجع قانونی و رضایت‌مندی شهروندان تعرفه هر پالس تلفن ثابت در استان تهران و البرز از تاریخ اول خردادماه سال جاری 51.03 محاسبه می شود.منبع:روزنامه حمایت