راهکارهای کاهش زندانیان ناشی از تصادفات رانندگی

راهکارهای کاهش زندانیان ناشی از تصادفات رانندگی

راهکارهای کاهش زندانیان ناشی از تصادفات رانندگی 
 بر اساس آماراعلام شده از سوی ستاد دیه کشور هم‌اکنون 6 هزار و 241 نفر از زندانیان نیازمند کشور به دلیل جرایم غیرعمدی مانند نفقه، مهریه و صدور چک بلامحل روانه زندان شده‌اند. از مجموع آمارذکر شده 802 نفر به دلیل تصادف منجر به فوت و ناتوانی در پرداخت دیه در زندان‌ محبوس هستند که خوزستان با 74 زندانی در رتبه نخست و استان‌های فارس و آذربایجان‌غربی به ترتیب با 64 و 62 زندانی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. بر این اساس در گفت‌وگویی با رییس کل دادگستری استان خوزستان به بررسی چرایی این اتفاق و قرار گرفتن این استان در جایگاه اول تعداد زندانی تصادف منجر به فوت وراهکارهای کاهش آمار این گروه از زندانیان پرداخته ایم که درپی می آید.محمد باقر الفت رییس کل دادگستری استان خوزستان در گفت‌وگو با «حمایت» در واکاوی علل بروز این اتفاق می‌افزاید:بخشی از این مقصران فاقد بیمه شخص ثالث هستند وچون راننده متخلف در تأمین وثیقه و همچنین پرداخت دیه عاجز است طبق قانون به ناچار روانه زندان می‌شود. 
 ترددگسترده وسایط نقلیه 
وی درتحلیلی دومین عامل این رویداد تردد گسترده وسایط نقلیه در جاده‌های مواصلاتی را را از دلایل مهم افزایش آمار تصادف این استان در روزهای پایانی سال گذشته و آغازین امسال عنوان می‌کند .وی همچنین ادامه می‌دهد: واسپاری رانندگی خودروهای یگان نظامی به سربازان کم‌تجربه عامل دیگر افزایش تصادفات دراین استان است .
بی توجهی رانندگان در مسیرهای روستایی 
وی وجود روستاهای زیاد در حاشیه جاده‌های بین شهری و تردد کامیون‌ها و خودروهای سواری با سرعت بالا از این مسیرها را از دیگر عوامل وقوع تصادف می‌داند و می‌افزاید: این در حالی است که ساکنان این روستاها و شهرک‌ها نیز از همین جاده‌ها عبور می‌کنند و کم‌توجهی برخی رانندگان موجب بروز سانحه و به دنبال آن روند صعودی تعداد زندانیان جرایم غیرعمد می‌شود. 
 تردد بالای خودروهای سنگین 
مقام ارشد قضایی استان خوزستان همچنین به بررسی وضع بندرامام خمینی(ره) و ترخیص و صادرات کالا و چگونگی نقش این موضوع در افزایش تعداد زندانیان تصادف می‌پردازد و می‌گوید: این بندر از حیث اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای در کشور است. طبق آمار در وضعیت عادی روزانه 5 هزار تریلی وارد و 5 هزار تریلی نیز از این بندر  خارج می‌شوند که این تعداد به میزان تردد خودروهای جاده‌ای می‌افزایند و آمار حوادث رانندگی را افزایش می‎دهد.
 لزوم توجه به استانداردسازی جاده‌ها
الفت در ادامه سخنانش استاندارد بودن جاده‌ها و ایمن‌سازی آنها را در کاهش وقوع تصادف بسیار مهم ارزیابی و تصریح می‎کند علاوه‌بر اینکه رعایت نشدن این موارد می‌تواند حجم تصادفات را افزایش دهد وجود کانال‌های عمیق، عریض و خطرآفرین  و البته نبود روشنایی مطلوب در سطح جاده‌ها هم مزید بر علت است. در این میان کافی است راننده‌ای در این جاده‌ها خسته و خواب‌آلود باشد، در چنین وضعیتی سقوط در این‌گونه کانال‌های آب میزان بروز خطر و تصادف را دوچندان می‌کند. رییس کل دادگستری استان خوزستان به ذکر مثا‌لی در این زمینه اضافه می‌کند: نمونه‌ای از وقوع چنین تصادفی را در سال گذشته شاهد بودیم. جاده رامهرمز به دهدزجاده‌ای است که برای زمان دفاع مقدس ساخته شده و اصول ساخت آن مهندسی نبوده است. اما همچنان کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای سواری از آن برای رسیدن به شهرهای مرکزی کشور استفاده‌ می‌کنند. 
وی تاکید می‌کند: مسلم است در چنین شرایطی آمار وقوع تصادف و بالار فتن تعداد زندانیان محکوم به جرایم غیرعمدی ناشی از تصادفات هر روز بیشتر می‌شود. 
 انتقاد از عملکرد شرکت های بیمه 
الفت با بیان اینکه در این میان نباید از چگونگی عملکرد شرکت‌های بیمه نیز غافل شد، خاطرنشان می‌کند: این شرکت‌ها در رساندن هزینه‌های ناشی از بروز تصادف به زیان‌دیده یا اولیای دم به کندی عمل می‌کنند؛ به طوری که پرداخت پول به این افراد یک تا دو سال زمان می‌برد. وی ادامه می‌دهد: شرکت‌های بیمه خود را مکلف می‌کنند تا مبلغ دیه را طبق سال وقوع حادثه محاسبه کنند این در حالی است که باید قیمت دیه براساس قیمت روز اجرای حکم محاسبه شود.
راه‌اندازی مجتمع قضایی ویژه تصادفات
این مقام مسئول در ادامه گفت‎وگوی خود با تشریح تدابیر قضایی برای کاهش تعداد زندانیان تصادف منجر به فوت می‌پردازد و می‌گوید: فعالیت جدی ستاد دیه درزمینه جذب کمک‌های مردمی و خیران برای آزادسازی زندانیان نیازمند از جمله اقدام‌های انجام شده است. 
همچنین برقراری مصالحه و سازش بین اصحاب دعوی  ترغیب مردم به بیمه به موقع و بهره‌مندی از مزایای صندوق جبران خسارت‌های بدنی از دیگر فعالیت‌های انجام شده به شمار می‌آید. 
الفت ایجاد مجتمع قضایی ویژه تصادفات را از اقدام‌های کم نظیری می‌داند که از سوی این مجموعه قضایی برای ساماندهی رسیدگی به پرونده های تصادفات انجام شده است.به گفته وی، این مجتمع با همکاری شرکت‌های بیمه و تمامی نهادهای مرتبط با این موضوع شامل دادسراها، دادگاه‌ها، شعب شوراهای حل اختلاف، پلیس راهنمایی و رانندگی، پزشکی قانونی واداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان راه‌اندازی شده است. 
این مقام اشد قضایی استان خوزستان جلوگیری از معطل شدن مردم ورسیدگی سریع‌تربه پرونده‌ها را از جمله مزایای ایجاد این مجتمع عنوان می‌کند. وی همچنین شناسایی نقاط پرخطر حادثه‌خیز و تاکید بر نصب علایم هشداردهنده طبق هماهنگی با اداره‌کل راه و شهرسازی و برگزاری جلسه با نیروی انتظامی، پلیس‌راه و راهنمایی و رانندگی را هم در راستای کاهش پرونده‌هایی با موضوع تصادف‌های منجر به فوت و جرح برمی‎شمرد. رییس کل دادگستری استان خوزستان همچنین بر اصلاح جاده‌های این استان و ساخت جاده‌هایی متناسب با نیازها و استانداردسازی آنها تاکید و تصریح می‌کند: درباره اقدام برای روشنایی این مسیرها نیز با اداره برق استان هماهنگی شده است. 
الفت خاطرنشان می‌کند: موارد ذکرشده باید به دقت مورد توجه قرار گیرد واگر نه عمر بسیاری از سرمایه‌های انسانی کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه در زندان سپری می شود. منبع:روزنامه حمایت