مصاحبه با فاطمه حمید‌خانی رتبه ۲ آزمون دکتری ۹۹ رشته حقوق عمومی

فاطمه حمیدخانی، رتبه ۲ آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ در رشته حقوق عمومی را به دست آورده است. او که هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی به اتمام رسانده برای مقطع دکتری نیز علاقمند به تحصیل در همین دانشگاه است. از او درباره شیوه مطالعه و آمادگی‌اش برای آزمون دکتری ۹۹ که در شرایط خاص کرونایی برگزار شد سؤال کردیم.

حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

برای مخاطبان مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

هوالعلیم. سلام و سپاس از فرصتی که فراهم نمودید. فاطمه حمیدخانی هستم. رتبه ۵۶ کنکور سراسری ۱۳۸۹ و عضو بنیاد ملی نخبگان تهران. بدلیل علاقه وافر به مباحث حقوق عمومی، این رشته را برای تحصیلات تکمیلی خود انتخاب کردم و در سال ۱۳۹۶ از دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی‌­ارشد فارغ‌­التحصیل شدم. در سال ۱۳۹۷ نیز پس از موفقیت در آزمون اختبار کانون وکلای دادگستری مرکز، به لطف خدا بعنوان وکیل پایه یک، به حرفه وکالت مشغول شدم.

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

سال گذشته به طور آزمایشی در آزمون دکتری شرکت کردم و رتبه‌ام ۶۲ شد.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

با عنایت به ایرادات ساختاری که به اعمال حاکمیت در کشورمان وارد است به نظر می‌رسد اصلاحات اساسی اجتناب‌ناپذیر است لذا مطالعه وضع کنونی و پژوهش در جهت ارائه راه‌حل نسبت به متد حکمرانی از موضوعات مورد علاقه‌ام است کما اینکه به‌طور تخصصی پایان‌نامه خود را در زمینه اصلاحات ضروری اعمال حاکمیت در صنعت هوایی برگزیدم و در مقطع دکتری تسری موضوع به سایر صنایع را هدف‌گذاری کردم.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

از مهر ۱۳۹۸ به‌طور جدی مطالعه خودم را آغاز کردم و وکالت پرونده جدیدی را قبول نکردم و سعی کردم بر قبولی آزمون دکتری متمرکز شوم. چون برای قبولی مصمم بودم، در ابتدا برنامه‌ریزی دقیقی مطابق متد چرخه دومینگ انجام دادم مطابق این روش که ابزاری برای بهره‌وری مستمر است بدواً برنامه‌ریزی انجام می‌شود برنامه به مدت محدود آزمایشی اجرا می‌گردد سپس نسبت به اجرای برنامه ارزیابی و آنالیز صورت می‌گیرد و در نهایت برای دستیابی به هدف مقررات‌گذاری انجام می‌شود یعنی برنامه لازم‌الاجراست و اگر تخطی ارتکاب یابد شخص باید خودش را تنبیه کند. (plan-do-check-act)

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

برای متون فقه من کتاب متون فقه حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل دکتر ابراهیم موسی‌زاده انتشارات مجد رو بسیار دقیق خواندم مباحث دیگر را از کتاب تحریرالروضه فی شرح اللمعه مطالعه کردم و سعی می‌کردم به عنوان طراح سؤال‌ به مباحث نگاه کنم و در نتیجه تلاشم این بود که از نکته‌ای غافل نشوم.

برای حقوق اداری کتاب بسیار خوب و خلاصه حقوق اداری دکتر مجید نجارزاده هنجنی انتشارات دوراندیشان را چندین بار مطالعه کردم و از جزوه حقوق اداری مدرسان شریف نیز بهره بردم. قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون دیوان عدالت اداری و آیین‌نامه اداره جلسات هیات عمومی دیوان عدالت و قانون شوراهای اسلامی را سعی کردم مسلط باشم.

برای حقوق اساسی متن قانون اساسی واژه به واژه اهمیت دارد و نظریات شورای نگهبان بعنوان یکی از منابع مورد توجه طراحان آزمون است همچنین کتاب حقوق اساسی و نهادهای سیاسی دکتر ابوالفضل قاضی و کتاب حقوق اساسی جلد دوم دکتر محمد هاشمی از انتشارات میزان معتنابه می‌باشد. آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را نیز دقیق مطالعه کردم.

برای حقوق کار کتاب دوجلدی حقوق کار دکتر سید عزت‌الله عراقی انتشارات سمت را خواندم بعلاوه متن قانون کار به‌طور بسیار دقیق.

بنظرم در طول مدت مطالعه روزانه تنوع مطالعه مانع خستگی می‌شود بعلاوه خلاصه‌نویسی و نکته برداری از منابعی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد بسیار کمک‌کننده است چراکه بدلیل حجم بالای مطالب اغلب مباحث فراموش می‌شود و البته تست‌زنی و تسلط بر سؤالات آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری سالهای گذشته ضروری است.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حقوق اداری همچون سالهای گذشته بسیار سخت بود بطوری که فکر می‌کنم فقط به ۱۵ سؤال‌ از ۳۰ سؤال‌ پاسخ دادم و حقوق اساسی نیز تاحدی دشوار بود. در مجموع من در دروس تخصصی به ۵۴ سؤال‌ پاسخ صحیح دادم.

آزمون امسال در شرایط خاصی برگزار شد و چند مرتبه هم به تعویق افتاد. این شرایط خاص روی شیوه مطالعه شما چه اثری داشت؟ بی‌انگیزه نشدید در مطالعه؟ اضطراب جلسه آزمون و مشکلات پاسخ‌دادن به سؤال‌ات با ماسک و… را چطور مدیریت کردید؟

به نظرم تعویق چندباره و بی برنامگی برای داوطلبانی که با برنامه‌­ریزی مشغول مطالعه بودند بسیار ناامیدکننده بود در فواصل تعویق‌ها مدتی مطالعاتم متوقف شد و به امورات دیگر پرداختم اما سعی کردم با نوشتن جملات انگیزشی بر روی در و دیوار اتاق مطالعه‌ام انگیزه‌ام را از دست ندهم. در حوزه‌ای که آزمون دادم شرایط تهویه مناسب نبود و چندین بار در سر جلسه اعتراض داوطلبین بلند شد که مانع تمرکز بر سؤال‌ات بود مخصوصا دفترچه دوم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

به نوعی دانشگاه شهید بهشتی حکم وطن را برایم دارد و چون سالیان سال با آن مانوس بودم اولین انتخابم هست. دانشگاه  تهران و دانشگاه علامه نیز صاحب‌نظران فرهیخته‌ای دارد. امیدوارم هر تقدیری که برایم منتج به بالندگی بیشتر می‌شود به لطف خداوند منان رقم بخورد.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

یک مقاله علمی-پژوهشی که امید دارم اکسپت آن به مصاحبه‌ها برسد و و مدرک زبان دانشگاه تهران و مدرک MSRT

و حرف آخر؟

من از تجارب رتبه‌های برتر سال‌های پیش ازجمله رتبه یک حقوق عمومی پارسال استفاده کردم و برخلاف آزمون سال ۱۳۹۸، برای کنکور امسال سعی کردم تحت هیچ شرایطی اگر پاسخ سؤال‌ی را بلد نیستم یا تردید ۵۰ درصدی دارم ابدا پاسخ ندهم و این نکته بسیار بهم کمک کرد. همیشه سعی کردم نسبت به آزمون خودم را در بالانس خوف و رجاء  نگه دارم. معتقدم تلاش مستمر با برنامه‌ریزی منظم و توکل به خدا و توسل به اهل‌بیت (ع) حتما مثمر ثمر خواهد بود. امیدوارم بتوانم قدردان خانواده‌ام که همیشه مشوق من در علم­آموزی بودند باشم.

منبع : پایگاه خبری اختبار