ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند

ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند

فریده غیرت . وکیل دادگستری

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه کار ضابط قضایی رسیدگی اولیه است، گفت: ضابطین قضایی باید با متهمان رفتار محترمانه و مودبانه‌ای داشته باشند و به هیچ وجه نباید خشونت به خرج بدهند.

فریده غیرت با بیان اینکه ضابطین قضایی به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: ضابطین عام مامورانی مانند نیروی انتظامی هستند که در صورت مشاهده تخلف یا جرم مشهود، باید پیگیری کرده و گزارش دهند.

این حقوقدان در ادامه بیان کرد: ضابطین خاص مامورانی هستند که به آن‌ها یک ماموریت خاص برای یک مورد خاص داده می‌شود و باید فقط همان موضوع را پیگیری کنند.

غیرت با اشاره به وظایف ضابطین در برابر متهم، خاطرنشان کرد: ضابطین اولین افرادی هستند که با متهم برخورد می‌کنند؛ بنابراین آنها وظیفه دارند با متهم رفتار محترمانه و مودبانه‌ای داشته باشند و به هیچ وجه نباید خشونت به خرج دهند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه کار ضابط قضایی، رسیدگی اولیه است، ادامه داد: وظیفه اصلی ضابط قضایی کشف جرم و پیگیری متهم است و در مرحله بعدی باید متهم را تحویل دستگاه قضایی بدهد.

وی اظهار کرد: ضابط دادگستری حتی حق اظهارنظر و عقیده درباره موضوع مدنظر را ندارد، به دلیل اینکه او فقط در برابر متهم این وظیفه را دارد که از فرار وی جلوگیری کند و اینکه مراقب باشد آثار جرم را متهم از بین نبرد؛ این موارد از جمله وظایفی است که بر عهده یک ضابط قضایی است.