معاون داگستری استان مرکزی طرح دیده‌بان، پیشگیری روند پیگیری قضایی را تسریع می‌کند

معاون داگستری استان مرکزی طرح دیده‌بان، پیشگیری روند پیگیری قضایی را تسریع می‌کند

دادگستری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی، گفت: اجرای طرح دیده‌بان پیشگیری از حجم پرونده‌های قضایی و پروسه رسیدگی به آنها می‌کاهد.

حجت‌الله درودگر گفت: استان مرکزی از لحاظ اجرای طرح دیده‌بان پیشگیری رتبه اول را در کشور داراست و اولین استانی بوده که این طرح در آن به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: تمام ساز و کارهای طرح دیده‌بان پیشگیری اعم از اطلاع‌رسانی و همایش‌های مربوط به آن انجام شده و این طرح تقریبا در شرف اجراست و در حال حاضر بالغ بر 550 عضو در کل استان مرکزی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

وی عنوان کرد: طرح دیده‌بان پیشگیری یک طرح کشوری است. طبق اصل 156 قانون اساسی یکی از مهمترین وظایف قوه قضائیه پیشگیری از جرم است، اما معمولا جرم به شیوه‌های متفاوتی در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود.

درودگر افزود: پرونده‌هایی که به دستگاه قضایی گزارش می‌شوند، اغلب به محکومیت ختم نمی‌شوند و در این خصوص تشخیص جرم بر عهده قاضی است. بیشتر اوقات پرونده‌هایی که تحت این عناوین به دستگاه‌ قضایی ورود پیدا می‌کنند، مختومه می‌شوند .

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که برخی پرونده‌های قضایی بی‌جهت باز می‌شوند که علاوه بر اطاله دادرسی و شلوغی دادگاه‌ها، آبروی افرادی که به عنوان متهم در این پرونده‌ها تحت تعقیب قرار می‌گیرند، در خطر است و این مهم چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

درودگر تصریح کرد: طرح دیده‌بان پیشگیری به منزله کسب مستقیم اخبار توسط حوزه قضائی است و اقشار مختلف تحت عنوان دیده‌بان در سایت قوه قضائیه ثبت‌نام می‌کنند و اخبار یا گزارش خود را از تخلفات احتمالی مستقیما به حوزه قضا اطلاع می‌دهند. در حوزه معاونت پیشگیری 17 یا 18 کارشناس مستقر هستند و گزارشات را رصد می‌کنند و ضمن جداسازی اهم اخبار، در ابتدای امر جرم یا تخلف بودن گزارشات را  احراز می‌کنند، چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد نمایندگان دادگستری به دستگاه مربوطه رفته و آنرا بررسی می‌کنند و در صورتی که جرم اتفاق افتاده باشد، پرونده تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح یک بسیج ملی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر انبوهی از پرونده‌ها در قوه قضائیه تشکیل می شود و از این میزان تنها 50 درصد یا کمتر منجر به محکومیت می‌شود و این در حالی است که زمان زیادی صرف رسیدگی به پروسه این پرونده ها می‌شود، اجرای این طرح این امکان را فراهم می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن و در حد 48 ساعت یک گزارش به نتیجه برسد و پروسه‌های اضافی حذف ‌شود.

درودگر اظهار کرد: به افرادی که در این طرح ثبت‌نام کردند در سایت قوه قضائیه یک کد دسترسی واگذار می‌شود. این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه ابلاغ شده و احتمالا از یک آبان ماه به صورت رسمی شروع می‌شود.