پورمحمدی برای هر قد‌ و نیم‌قدی در کشور فضای فساد آماده است

پورمحمدی برای هر قد‌ و نیم‌قدی در کشور فضای فساد آماده است

پورمحمدی: برای هر قد‌ و نیم‌قدی در کشور فضای فساد آماده است
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت:‌ بهتر است بخش عظیمی از انرژی خود را صرف مسائل اقتصادی کنیم چرا که فصل ماجراجویی تمام شده و دوران بداخلاقی‌ها به پایان رسیده است.
 
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد برنامه‌های اقتصادی‌اش، گفت: بخش اقتصاد به دلیل اهمیت، نقش تعیین‌کننده‌ای در کشور دارد که باید توجه بیشتری به آن شود. برنامه اقتصادی‌ام مبنی بر تحول نظام اداری و مبارزه با فساد است چون اقتصاد ما دچار ضعف ساختاری است.
 
وی ادامه داد: تورم ما ناشی از تورم ساختاری است نه تورم نقدینگی؛ بنابراین باید تحولی را در این راستا به‌وجود آوریم. همچنین در حوزه علم و فناوری نیز باید سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه‌های مهم انجام شود. ما بیش از هشت هزار بنگاه صنعتی تولیدی در کشور داریم؛ بنابراین زیرساخت‌های خوبی را برای توسعه صنعتی داریم. اما در حوزه صنعت بازدهی‌مان کم است؛ زیرا هزینه تولید ما بیش از 40 درصد نسبت به کشورهای دیگر است که این تولید ما را مناسب و قابل رقابت کرده است. همچنین باید حوزه تولید را مدیریت کنیم تا اقتصاد از حالت رکودی خارج شود.
 
این عضو ائتلاف اصولگرایان با بیان این‌که «بخش انرژی از دیگر موضوعات برنامه ماست» تصریح کرد: موضوع انرژی و وابستگی اقتصاد به نفت برای ما یک زیان اقتصادی محسوب می‌شود. نفت اقتصاد ما را رانتی کرده است؛ لذا نباید از موضوع نفت و انرژی غفلت کنیم.
 
پورمحمدی در ادامه بیان کرد: صنعت و دانش نفت برگ برنده و مزیت استثنایی و فوق‌استثنایی کشور ماست که باید از این صنعت برای تولید همه‌جانبه کشور استفاده کنیم. توسعه همه‌جانبه علم و فناوری به منظور افزایش ثروت، اقتدار ملی و ارائه سیمای تمدنی جمهوری اسلامی است.
 
وی در مورد تحول نظام اداری و مبارزه با فساد، گفت: هدف ما اصلاح همه‌جانبه نظام اداری به منظور ارائه خدمات بهتر، ارزان، سریع، مشتری‌مداری و ریشه‌کنی عوامل فساد با تاکید بر قانون‌گرایی است. توانمندسازی صنایع در راستای تشکیل زنجیره ارتقای استانداردهای تولید و خدمات و حضور در بازارهای صادراتی برای ایجاد اشتغال نیز از دیگر برنامه‌های ماست.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست پورمحمدی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که شما بیشتر در زمینه اقتصاد به مقوله‌های داخلی پرداختید، آیا برنامه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها دارید؟ پورمحمدی گفت: ما نباید به تشنج ادامه دهیم. باید سعی کنیم فضای روابط بین‌المللی را باز کرده و گام‌های تعیین‌کننده‌ای در این میان برداریم که اولین گام برای ما دیپلماسی قدرتمند است و برای گام دوم باید دیپلماسی پرتحرکی را برای تجزیه این ائتلاف به کار گیریم که این خواهان یک فناوری دیپلماسی است. گام سوم نیز در خصوص تقویت بدنه اقتصادی داخلی است که باید حوزه‌ای را در داخل کشور به وجود بیاوریم و به تولیدکننده داخلی امید دهیم تا او به امر تولید بپردازد.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد اینکه آیا نفت ما دارای حساب و کتاب است، بیان کرد: بله، توسط دیوان محاسبات کنترل می‌شود. باید مجلس را در راس امور قرار دهیم، همچنین جایگاه نظارت باید در کشور مشخص باشد. وابستگی منابع مالی به نفت باید از بین برود که این باعث شده که اقتصاد ما فشل شود چون ما به نفت وابستگی اقتصادی داریم. البته اقتصاد به معنای جامع کلمه یعنی گردش مالی، بازاریابی و قدرت صادرات. اگر این مقدمات به خوبی انجام شود دیپلماسی ما بسیار قدرتمند است و با توجه به این موارد قدرتمندتر خواهد شد.
 
پورمحمدی ادامه داد: بیش از 110 سال است که نفت در ایران خانه‌نشین است. ما باید از این مزیت به صورت جدی و مفید استفاده کنیم و باید نگاه جدیدی نسبت به صنعت نفت داشته باشیم.
 
خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در مورد آقای مسعود موحدیان توضیح دهید و اینکه در زمان تصدی شما در وزارت کشور، 25 میلیارد تومان به صورت وام به افراد دیگری تعلق گرفت، که پورمحمدی گفت: آقای مسعود موحدیان یک جانباز و رزمنده با سابقه ارزشمند انقلابی بودند که تمام موارد آن در گذشته بیان شده است. همچنین در مورد این مبلغی که شما گفتید تهمت است؛ زیرا یک دینار جابجا نشده و ما تمام اسناد آن را ارائه کرده‌ایم. همچنین بهتر است شما در حوزه اشتغال و اقتصاد در جامعه سوال کنید لذا فصل ماجراجویی‌ها تمام شده و این بداخلاقی‌ها به پایان خواهد رسید.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد اینکه طرح جامع شما برای ریشه‌کنی عوامل فساد چیست؟ تصریح کرد: هر کجا پول بیشتر است عوامل فساد در آنجا بیشتر هستند. اصل پول و گردش پولی بیشتر در قراردادهای بزرگ و حوزه‌هایی که پول در آنجا جمع می‌شود یعنی موسسه مالی و اعتباری است. این دو کانون اصلی‌ترین جایی است که فساد در آنجا اتفاق می‌افتاد، بنابراین ما باید در این راستا نظام پولی و بانکی را اصلاح کنیم، همچنین بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را مستقل خواهم کرد، گردش پولی باید دقیق ثبت و ضبط شود. در قراردادهای دولتی و بزرگ می‌تواند فسادهای بزرگی اتفاق بیفتد که باید تحت مدیریت دقیقی باشد. ما اکنون با عدم نظارت روبرو هستیم که برای هر قد و نیم قدی در کشور فضای فساد آماده است.
 
خبرنگاری در مورد سودهای بالای چهار درصد بانک‌ها سوال پرسید که آیا حکم این سودها رباست و اگر این‌چنین است برنامه شما برای حذف ربا از بانک در کشور چیست؟ گفت: هم بحث ربا در موسسه‌های پولی و اعتباری و هم بحث تورم باعث کاهش ارزش پول ملی شده است و عملا موسسات مالی در این راستا محاسبه کاهش ارزش پول را می‌کنند که سالیانه بخشی را به سود خودشان تعلق می‌دهند. همچنین قانون پولی و بانکی به شورای نگهبان رفته و مورد تایید قرار گرفته یعنی این قانون اسلامی است، بنابراین باید بانک قانونمندار باشد. اگر اقتصادها سالم شود تورم کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در خصوص اینکه افزایش نرخ ارز واقعی شده و تحلیل این است که کشور در آستانه یک جهش اقتصادی قرار دارد، نظر شما در این راستا چیست؟ گفت: این جهش اقتصادی نیاز به برنامه دارد که باید از این فرصت استفاده کنیم. تحریم اگر ضررهایی دارد مزیت‌هایی هم دارد که یکی از آنها روی پا ایستادن خودمان است البته به شرطی که برنامه‌ریزی دقیق و درستی داشته باشیم. مشکل اقتصاد ما تورم ساختاری است. اقتصاد ما خیلی بزرگتر از نقدینگی است. برای مثال تولید ناخالص ملی ما 500 میلیارد دلار است که ما می‌توانیم آن را به بالای دو هزار میلیارد دلار افزایش دهیم چون اقتصاد ما قدرتمند است.
 
پورمحمدی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا اجرای مسکن مهر را از نقاط قوت دولت فعلی می‌دانید و در دولت آینده قصد دارید که آن را ادامه دهید؟ اظهار کرد: مسکن یک نیاز جدی است اما مساله مهم‌تر این است که موضوع مسکن از کالای سوداگرانه خارج و به یک کالای مصرفی تبدیل شود که در حال حاضر معضل اصلی ما این است. الان مسکن باعث دغدغه و اضطراب در کشور شده است که نباید اینگونه باشد. ما مسکن مهر را ساختیم اما بیش از 10 تا 20 درصد به قیمت مسکن افزوده شد که این فایده‌ای ندارد؛ بنابراین مسکن باید به بخش تولید هدایت شود چرا که مسکن یک موضوع قابل توجه اجتماعی است.
 
وی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد ادامه روند قانون هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: به مبلغ یارانه‌ها اضافه خواهم کرد اما برای طبقات خاص از جامعه. چون عده‌ای در کشور محروم هستند که این یک دغدغه اساسی در جامعه است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم البته اقتصاد خوب آن است که محرومان و یارانه‌بگیرهایش کم باشند. اینکه ما چگونه یارانه دهیم که باعث افزایش قیمت نشود نیز بسیار حائز اهمیت است. بخشی از یارانه‌ها باید به تولید و بخش دیگر به طبقات متوسط جامعه تعلق گیرد.
 
رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در خصوص اینکه اگر از اعضای ائتلاف یکی دیگر انتخاب شود شما در رقابت‌های انتخاباتی باقی می‌مانید و شما اگر به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شوید تیم اقتصادی خود را چگونه انتخاب می‌کنید؟ گفت: من پایبند به سازوکارهای ائتلاف هستم. ما یک مجموعه اصولگرا هستیم که در این مجموعه افرادی با دانش بالا و قوت عملکردی بالا وجود دارند. همچنین تیم اقتصادی من از تیم اصولگراها خواهند بود چرا که من در دولت‌های مختلف سابقه کار دارم و قطعا از افرادی که مورد اطمینانم هستند استفاده خواهم کردم اما الان وقتش نیست که اسامی را اعلام کنم.
 
خبرنگاری در مورد جزئیات سد گتوند در خوزستان پرسید که پورمحمدی پاسخ داد: ما در یک جلسه تخصصی به مواردی اشاره کردیم که مایل نیستم آن مسائل به بیرون منتقل شود. این پروژه یکی از گسترده‌ترین تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور در دو سال گذشته است که جزء موضوعات چالشی مطرح شده است، بنابراین خیلی مایل نیستم به این چالش‌ها دامن بزنم.