حکومت قالبی را برای اعتراضات قانونی مشخص کند نیازمند نهادینه شدن فرهنگ گفت‌وگو هستیم

حکومت قالبی را برای اعتراضات قانونی مشخص کند نیازمند نهادینه شدن فرهنگ گفت‌وگو هستیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس فقدان فرهنگ گفت‌وگو و اعتراض در کشور را موجب تبدیل اعتراضات و مطابه‌گری‌ها به خشونت و آسیب به اموال عمومی خواند.

سه‌شنبه 12 دی 1396 ساعت 18:20

مهدی شیخ

مهدی شیخ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به حضور معترضان در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور طی چند روز اخیر و لزوم فرهنگ‌سازی برای نهادینه شدن فرهنگ اعتراض، مطالبه‌گری و گفت‌وگو در کشور، گفت: مدت‌ها است در ادبیات سیاسی کشور موضوع گفت‌وگو مطرح بوده که نیاز است در بسیاری از موضوعات کشور به ترویج این فرهنگ دینی بپردازیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفت‌وگو در هر بخشی می‌تواند موجب پیشرفت شود، افزود: نهادینه شدن فرهنگ گفت‌وگو در کشور علاوه بر حوزه سیاسی در حوزه اجتماعی نیز بسیار تأثیرگذار می‌تواند باشد به طوریکه آمار بالای طلاق که به یکی از معضلات جدی کشور تبدیل شده است می‌تواند با نهادینه شدن این فرهنگ، کاهش یابد.

وی مهمترین شاخصه گفت‌وگو را خوب شنیدن دانست و افزود: چنانچه شنیدن حرف فقط به منظور پاسخگویی باشد در فرهنگ دینی ما مجادله محسوب می‌شود و حرام است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با یادآوری اینکه شنیدن سخن باید به نیت پذیرش حق باشد، گفت: متأسفانه در کشور ما فرهنگ گفت‌وگو تبدیل به واژه لوس شد و این مهم هیچگاه در کشور پا نگرفت.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ گفت‌وگو باید از مدارس جا بیفتد و حتی در مدارس تدریس شود، افزود: در کشورمان به جا افتادن چنین فرهنگی نیازمندیم و اگر چنین فرهنگی در کشور ما حاکم بود، هیچگاه اعتراضات و مطالبات مردمی به خشونت و تخریب اموال عمومی نمی‌انجامید.

شیخ اعتراضات اخیر مردمی را به حق خواند و تصریح کرد: حکومت باید قالب اعتراض قانونی را برای معترضان مشخص و معین کند تا این نقد و اعتراضات منجر به بالندگی و پیشرفت شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اعتراض و انتقاد چارچوب و قاعده دارد، گفت: عوامل بیگانه اعتراضات اخیر را به حاشیه کشاندند و با استفاده از جریحه دار کردن احساسات مردم به تخریب اموال عمومی زدند که در این بخش نیازمند هوشیاری بیش از پیش  مردم هستیم.