وحدت نظر گفتمان‌های سیاسی در مورد اعتراضات مردمی تاکید بر خویشتن‌داری و اصلاح رویکرد صداوسیما

وحدت نظر گفتمان‌های سیاسی در مورد اعتراضات مردمی تاکید بر خویشتن‌داری و اصلاح رویکرد صداوسیما

عضو فراکسیون امید مجلس از وحدت نظر گروه‌های سیاسی در خصوص چگونگی حل و فصل معترضان، خبر داد و گفت: تمام احزاب بر خویشتن‌داری، اصلاح رویکرد صداوسیما و شنیدن صدای معترضان تاکید کردند.

 

محمود صادقی

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص جلسه سران احزاب با معاون وزیر کشور درباره ناآرامی‌های اخیر، گفت: جلسه‌ای با حضور دبیران کل عضو خانه احزاب در خصوص بررسی ریشه‌های حوادث اخیر و راهکارهای پیشنهادی احزاب برای مواجهه با این اعتراضات برگزار شد لذا دیدگاه‌های مرتبط با ریشه‌یابی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود، بیان شد.

اتفاق نظر همه احزاب در به رسمیت شناختن حق اعتراضات مردم

نمانیده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح گفت: خوشبختانه همه احزاب با گرایش‌های سیاسی مختلف در به رسمیت شناختن حق اعتراض اتفاق نظر داشتند و از سوی دیگر همه احزاب آشوب‌طلبی و تخریب اموال عمومی را ناپسند و اشتباه قلمداد کردند.

ارتباط رئیس‌جمهور و وزرا با جامعه مدنی و احزاب و نخبگان افرایش می‌یابد

وی افزود: بنابر تصمیمات اتخاذ شده آقای رئیس جمهور و مقامات رسمی از جمله وزارت کشور می‌بایست ارتباط خود را با جامعه مدنی، احزاب و نخبگان افزایش دهند، جلسات دبیران کل عضو احزاب نیز تداوم خواهد یافت.

پیشنهاد حذف بودجه‌های غیرضرور و جلوگیری از سوق بار هزینه‌ها به دوش اقشار ضعیف

صادقی با بیان اینکه پیشنهادی برای بهبود اوضاع کنونی نیز مطرح شد، گفت: حاکمیت و دولت در شرایط کنونی اقدام فوری و عاجلی برای شنیدن صدای معترضان و حل و فصل مشکلات آنها به ویژه موسسات مالی باید انجام دهند، همچنین تدابیری در مورد لایحه بودجه که مورد مطالعات عمومی قرار گرفته، اتخاذ تا به نفع مردم تنظیم و تصویب شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاداتی جهت حذف بودجه‌های غیرضرور در جلسه با سران احزاب مطرح شد، ادامه داد: جلوگیری از افزایش بودجه بهره‌روی دستگاه‌ها و صرفه‌جویی در سایر بخش‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا بار هزینه‌ها و فشارهای اقتصادی بر دوش اقشار ضعیف جامعه سوق پیدا نکند.

استفاده از ظرفیت شخصیت‌های ملی و رفع محدودیت‌های این افراد

وی یادآور شد: همچنین مقرر شد از ظرفیت شخصیت‌های ملی استفاده و محدودیت‌هایی که برای این اشخاص در گذشته ایجاد شده، مرتفع شود، از سوی دیگر استفاده از ظرفیت ملی برای رفع منازعات داخلی مورد تاکید قرار گرفت زیرا معتقد بودند که احزاب، تشکلها، گروه‌های مرجع و شخصیت‌های ملی ظرفیت بسیار داشته و آنها باید به کار گرفته شود.

تاکید بر خویشتن‌داری و اصلاح رویکرد صدا و سیما/ زمینه‌های تحقق گفتمان ملی تعبیه شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دبیران کل احزاب در این جلسه در خصوص برخورد قانونی و خویشتن‌داری با اعتراضات، اصلاح گفتمان و رویکرد صدا و سیما و عدم انتصاب معترضان به منافقان از جمله اشتراکات احزاب متعدد بود که تا پیش از این سابقه نداشته است لذا این وحدت نظر را باید به فال نیک گرفت.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد احزاب از رهگذر چنین حوادثی به گفتمان ملی نزدیک خواهند شد بنابراین امیدواری برای گشایش بحث و گفت‌وگو است.

لزوم افزایش تحمل شنیدن شعارهای ساختارشکن/ ریختن خونهای بیشتر و برخورد خشن تهدیدات را بیشتر می‌کند

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: احزاب اختیار تصمیم‌گیری برای نحوه برخورد با معترضان را ندارد اما مجموعه نظرات در این جلسه بر مدارا و خویشتن‌دارای تا جای ممکن بود، حتی بر تحمل شنیدن شعارهای ساختارشکن تاکید کردند زیرا بسترهایی سبب بروز این اعتراضات شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین تاکید شد تا ظرفیت دستگاه امنیتی افزایش یابد زیرا هر نوع برخورد خشن و ریختن خون‌های بیشتر از زاویه امنیت ملی می‌تواند شکاف‌ها و تهدیدها را افزایش دهد، تجربه نشان داده که در کشورهایی چون سوریه اگر در اوایل دولت با خویشتن‌داری با معترضان برخورد می‌کرد، در همان ابتدا مشکل حل می‌شد اما برخورد با خشونت با مردم سبب تعبیه شرایط ورود گروه‌های تکفیری شد البته در ایران چنین زمینه‌هایی وجود ندارد.

اعتراضات مردم نسبت به نظام مدیریتی کشور هم باید شنیده و حل شود

صادقی تاکید کرد: با توجه به اینکه در عصر اطلاعات، انفجار اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی و شتاب تحولات غیرقابل پیش‌بینی قرار داریم، اعتراضات پراکنده موجود بدون رهبری واحد را با خویشتن‌داری مهار کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: از بُعد امنیتی نیز باید به مطالبات مردم توجه شود زیرا مردم جدا از مطالبات روزمره و موضوعاتی چون گرانی و استرس‌های قانون بودجه و یارانه اعتراضاتی هم به حوزه مدیریتی دارند که با هوشمندی و درایت شنیده و حل و فصل شود. این مباحث در جلسه مطرح و خوشبختانه تمام طیف‌های سیاسی در مورد آنها اتفاق نظر داشتند./