روحانی شرایط در ماه رمضان هم اینگونه باشد، اجتماعاتی نخواهیم داشت

 

رییس‌جمهور گفت: در مورد تهران از شنبه کسب و کارهای کم ریسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پر ریسک ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی کار خود را شروع می‌کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های فاصله گذاری هوشمند شروع کسب و کار هوشمند در تهران است، گفت: هر کسب و کار کم ریسکی که قرار است کار خود را شروع کند باید کدی را از سامانه مورد نظر وزارت بهداشت دریافت کند و امروز هم می گوییم آنانی که هنوز فرصت نکردند به این سامانه متصل شوند در همین یکی دو روز آینده این کار را انجام دهند.

وی افزود: امتیازهایی برای کسب و کارهایی که در این زمینه فعال باشند در نظر گرفتیم تا مردم هم بدانند کدام کسب و کارها بیشتر برای سلامت جامعه تلاش کردند.

روحانی با بیان اینکه قرار است برای کسب و کارهای پر ریسک هم در دولت تصمیم گیری شود، اظهار کرد: با پروتکل‌ها این کار هم در زمان مناسب انجام خواهد شد. در مورد تهران هم از شنبه کسب و کارهای کم ریسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پر ریسک ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی کار خود را شروع می‌کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه همه وسایل نقلیه عمومی باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی‌ شوند، گفت: در شهرها هم باید راننده ها از دستکش و ماسک استفاده کنند و مسافران هم باید به اندازه صندلی‌ها سوار شوند نه بیشتر از آن و این کاری است که انجام خواهد شد، اما در تهران ما وسایل نقلیه عمومی کم داریم و از مردم می‌خواهیم که از ماشین شخصی و آژانس یا اسنپ استفاده کنند. ما الان در تهران اتوبوس کم داریم در تهران 500 و در کل کشور به ۱۵۰۰ اتوبوس نیاز داریم که اگر شهرداری ها ظرف ماه اردیبهشت تا پایان آن ماه این میزان را آماده کنند، ما در اقساط اول به آنان کمک خواهیم کرد.

روحانی افزود: اگر شرایط کشور در ماه رمضان به همین صورت باشد که حالا داریم دیگر اجتماعاتی نخواهیم داشت و در این زمینه صداوسیما باید این خلاء را پر کند. اگر تغییری در این زمینه ایجاد شد البته اطلاع رسانی می‌شود اما وزارت بهداشت برای خود دستورالعمل هایی دارد که باید رعایت شود و اگر می گوید کسب و کارهایی آغاز نشوند یا اجتماعاتی نباشد این با توجه به پروتکل‌های بهداشتی است و امکاناتی که ما در زمینه پزشکی داریم و این امکانات هرچند خوب است، اما نامحدود نیست.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت اگر همه آمارها و ارقام نزولی نباشد همچنان نگرانی خواهد داشت، گفت: این اصل کار آنان است و کارشناسان بهداشتی حق دارند تا زمانی که به نقطه مطلوب نرسیدیم و آمارها همگی نزولی نشده است، نگران باشند و سخت گیری ها ادامه داشته باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه زمانی که ما هیچ الزام و اجبار و سخت‌گیری نداشتیم با زمانی که این کارها را انجام دادیم تفاوت عمیقی در رفتار مردم ندیدیم، گفت: در این زمینه آماری ارائه شد که نشان می داد در این دو بازه زمانی مردم رفتارهای مشابهی داشته اند و این نشان می‌دهد که آنچه که با زبان به مردم ما گفته میشود را رعایت می‌کنند و در این زمینه نیاز به بگیر و ببند نیست که این نشان از فرهنگ بالای مردم ما دارد و آمار ارائه شده در این زمینه واقعاً خوب و قابل توجه بود.

روحانی با تاکید بر اینکه همانطور که کادر درمانی کشور برای سلامت جامعه فداکاری کردند دیگران هم فداکاری هایی کردند، گفت: در بیمارستان البته مسئله جان هم مطرح است و جایگاه کادر درمانی محفوظ است اما در بانک‌ها، بیمه، نفت، برق، گاز و حتی رانندگان ما که کالاهای مورد نیاز را از بندرهای کشور در کشور پخش کردند هم فداکاری کردند.

وی با بیان اینکه کشاورزی امسال در تولید گندم و سایر تولیدات ان‌شاءالله وضعیت بهتری خواهد داشت، گفت: ما دست کشاورزان را می بوسیم و تلاش آنان برای تولید گندم را ستایش می‌کنیم که میزان خوبی را فراهم کرده است. همچنین در بخش صنعت هم در پایان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد رشد داشتیم که قابل توجه است.

 روحانی با بیان اینکه ۶ هزار طلبه در کشور مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، گفت: خیرین البته در همه جای کشور مشغول خدمت رسانی هستند و ۸۷۵ مرکز در کشور مشغول خدمات داوطلبانه در زمینه مددکاری اجتماعی هستند که تنها از این میان طبق گزارشی که دریافت کردم تنها ۲۳ مرکز آلوده به کرونا شده بودند.

رییس‌جمهور با اشاره به آمار فوت سالمندان در کشور در شرایط فعلی و مقایسه آن با سال گذشته گفت: در ماجرای کرونا ما ۳۵ درصد از سالمندان‌مان فوت کردند که بیشترشان بالای هشتاد سال داشته اند. جالب است که آمار فوتی های سالمندان در اسفند پارسال و امسال تقریباً یکسان بوده است.

روحانی ادامه داد: کل فوتی های ماه فروردین در میان سالمندان نیز ۵۲ نفر بوده در حالی که پارسال در همین ایام ۱۶۵ نفر از سالمندان در ماه فروردین فوت کرده بودند که کاهش این میزان، نشان افزایش مراقبت‌های مداوم است.

وی با اشاره به مصوبه دولت در زمینه رفت و آمدهای بین شهری در درون استان‌ها گفت: برخی از فرمانداران اگر تردد بین شهرستان‌ها در درون استان‌ها را تاکنون ممنوع کرده بودند از امروز تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها آزاد است و نیروی انتظامی و بسیج نیز به این مصوبه توجه دارند. تردد بین استان‌ها هم که در حال حاضر ممنوع است از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر فردی به کرونا مبتلا بود باید نزدیکان وی شناسایی شوند، گفت: آنهایی که در روزهای قبل با بیمار در تماس نزدیک بودند و احتمالا آنها نیز آلوده شده‌اند شناسایی شوند و باید این توانمندی وجود داشته باشد.

رییس جمهور با اشاره به بررسی شیوع کرونا در استان زنجان اظهار کرد: در این استان ۱۸ درصد مبتلا بوده‌اند و با بررسی افراد در تماس با بیمار مشخص شده است که ۲۱ درصد افراد در تماس هم مبتلا شده‌اند که این توانمندی شناسایی برای ما مهم است.

روحانی با اشاره به گزارش مقایسه‌ای انجام شده بین ایران و برخی کشورهای اروپایی، گفت: فاصله بسیار زیادی در این گزارش‌ها نسبت به وضع ایران با اروپا وجود دارد. مثلا تعداد افراد فوتی‌مان بسیار کم و ۷ درصد بوده و در برخی کشورهای اروپایی این میزان، ۲۲ درصد بود. برخی از این مقایسه خوششان نمی‌آید که بگوییم وضع ما از اروپا بهتر است.

وی افزود: دلیل این فاصله با اروپا رفتار مردم، مجاهدت کادر پزشکی، صدا و سیما، نیروهای مسلح، فضای مجازی، هنرمندان است؛ چرا که همه در کنار هم هستیم و دست به دست هم دادیم اما شما (اروپا و آمریکا) این کار را نکردید.

رییس جمهور با بیان اینکه تحریم ویروسی است که چندین سال کشورمان را تحت فشار قرار داده، خطاب به اروپایی‌ها گفت: ما ویروس کرونا داریم شما هم دارید، ما ویروس بدتر از کرونا داشتیم و داریم که شما ندارید و آن تحریم است. ما ویروس تحریم داشتیم و کرونا هم به آن اضافه شد. اما مردم ما همدیگر را کمک کردند و دست هم را گرفتند و این برای همه ما جای افتخار دارد.

وی اضافه کرد: وضع ما در مقابله با این بیماری نسبتا خوب و در مقایسه با برخی کشورها بهتر است و اگر بخواهید ناراحت شوید بشوید چاره ای نیست. خودتان با مردم ایران تماس بگیرید و بفهمید در شرایط ما با شرایط شما چقدر فاصله وجود دارد.

رییس جمهور گفت: موفقیت خوب این روزها آنجایی است که حقوق‌دانان، وزارت خارجه و بانک مرکزی توانستند پول بلوکه شده ما در لوکزامبورگ را پس بگیرند. آمریکایی‌ها ظلم عظیمی به ما می‌کنند وام می خواهیم بگیریم کارشکنی می‌کنند؛ با اینکه خودشان گرفتار این ویروس هستند و از مشکلات ما به خوبی خبر دارند اما هر روز بر فشارهای خود می‌افزایند و این کار غیرانسانی و ضد بشری در تاریخ آنان برای همیشه ثبت شده است و می‌ماند.

وی افزود: در همین سختی‌ها حقوقدانان، بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی موفقیت خوبی به دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ که آمریکایی‌ها آن را توقیف کرده بودند و روی آن دست گذاشته بودند را چند روز قبل آزاد کردند. این کار حقوق‌دانان ما در این شرایط سخت برای آزاد کردن پولی که حق ملت و مردم ایران و متعلق بانک مرکزی است،  انجام شد.

منبع : سایت ایسنا