توصیه‌های آیت‌الله مکارم‌شیرازی به قضات

توصیه‌های آیت‌الله مکارم‌شیرازی به قضات

توصیه‌های آیت‌الله مکارم‌شیرازی به قضات
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در توصیه‌هایی به قضات گفت: در محکمه قضا همه افراد با هر موقعیت و جایگاهی باید یکسان باشند.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار 400 نفر از کارآموزان قوه قضاییه، گفت: تشکیلات قضایی از مهم‌ترین نهادها در جوامع مختلف است که اگر اصلاح شود سبب اصلاح جامعه می‌شود و اگر درست نشود جامعه را نیز دچار فساد و تباهی می‌کند.
وی با یادآوری فرازهای مهمی از فرمایشات امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در فرمانی به مالک اشتر درباره امر خطیر قضاوت، به تبیین بایسته‌های قاضی در اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین شجاعت‌ها در قضاوت، سیاست و دیگر امور این است که اگر انسان اشتباهی کرد شهامت پذیرش آن را داشته باشد.
آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که «قاضی نباید طمع کار باشد چراکه در این صورت نمی‌تواند قضاوت عادلانه داشته باشد» تصریح کرد: از دیگر مسائل مهم برای یک قاضی بکارگیری نهایت دقت و تامل در امر قضاوت است.
این مرجع تقلید با تاکید بر این‌که «در جایی که مساله، شبهه‌ناک است قاضی باید با احتیاط عمل کند» بیان کرد: وقتی حکم آشکار شد قاضی باید با شجاعت اعلام حکم کند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی اضافه کرد: شخصیت قاضی باید به گونه‌ای باشد که تملق و چاپلوسی طرفین دعوا و دیگران در او تاثیرگذار نباشد.
وی دستورات قضایی دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را بسیار دقیق و جامع ارزیابی کرد و گفت: در محکمه قضا همه اعم از فقیر و غنی با هر موقعیت و جایگاهی باید نزد قاضی یکسان باشند.
به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، وی با اشاره به روایتی، امر قضاوت را دشوار و در عین حال با فضیلت دانست و با بیان توصیه‌های مهم به کارآموزان قضا، تاکید کرد: شما همواره خدا را ناظر بر اعمال و گفتار خود بدانید؛ امیدواریم شما آبروی نظام و کشور جمهوری اسلامی و مجری عدالت باشید.