معاون اول قوه قضاییه هیچ مقام و شخصیتی در برابر قانون مصونیت ندارد

معاون اول قوه قضاییه هیچ مقام و شخصیتی در برابر قانون مصونیت ندارد

معاون اول قوه قضاییه:هیچ مقام و شخصیتی در برابر قانون مصونیت ندارد
معاون اول قوه قضاییه گفت: افتخار ما در دستگاه قضایی این است که قضات، در تشخیص و صدور رای مستقل هستند و بر اساس شرع، قانون اساسی و قوانین موضوعه، هیچ مقام و شخصیتی در برابر قانون مصونیت ندارد.
حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رییسی» در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی قم، تهران و تبریز با بیان اینکه سوگند یاد کردن، موضوعی تشریفاتی نبوده بلکه یک میثاق است که کارآموزان باید به آن پایبند باشند، کسب علم و دانش و اجرای عدالت را دو محور مهم این میثاق دانست و گفت: افرادی با تحصیلات مختلف به دستگاه قضایی وارد می‌شوند اما این افراد در دوره‌های کارآموزی نیز باید بر دانش خود بیفزایند و فقط به علم کسب کرده بسنده نکنند؛ به این معنا که یک قاضی خوب باید از آخرین یافته‌های قضایی آگاهی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه قضاتی که جذب دستگاه قضایی می‌شوند، نباید فقط به مطالعه کتاب‌ها و شرکت در برخی دوره‌ها اکتفا کنند، اظهار کرد: ما مقوله مدیریت دانش را در 15 سال اخیر به خوبی دیده‌ و مشاهده کرده‌ایم که این موضوع در دنیای علم و فناوری تا اندازه بسیاری مورد توجه قرار گرفته است. معاون اول قوه قضاییه، مدیریت دانش را به‌معنای دانش خلق‌شده در سازمان‌ها دانست و افزود: در مدیریت دانش سخن از خلاقیت، ابتکارات و تجربیاتی است که سازمان‌ها به‌عنوان یک سرمایه از آن بهره‌مند هستند.
مهندسی اجرای قانون بر عهده قاضی است
وی با بیان اینکه گاه در خصوص برخی از آرای دیوان عالی کشور یا دادگاه‌های تجدید‌نظر، مشاهده می‌شود که صفحات آرا به 200 صفحه هم می‌رسد، ادامه داد: قاضی، مهندسی اجرای قانون را برعهده دارد و رایی که از سوی او صادر می‌شود، همان مهندسی اجرای قانون است. رییسی با بیان اینکه گاهی، قضات به همه مواردی که در قوانین مختلف خوانده‌اند، برای صدور یک رای استناد می‌کنند، اضافه کرد: در حقیقت قضات باید با استناد به همه دانسته‌ها، آموخته‌ها و تجربیات خود، یک رای متقن را صادر کنند، زیرا امروز صدور رای متقن در دستگاه قضایی یکی از برنامه‌های جدی است که باید آن را دنبال کرد.وی بیان کرد: در نامه‌ای که رهبر معظم انقلاب به رییس قوه قضاییه نوشتند، بر موضوع اتقان احکام به‌عنوان یکی از محوری‌ترین مسایل تاکید شده بود. در حقیقت حکم متقن و مستند، حکمی است که وقتی در مراحل مختلف یا فرآیند تجدیدنظر قرار می‌گیرد، اعم از دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی کشور یا اعاده دادرسی، به هیچ وجه خدشه‌ای به آن وارد نشود.
لزوم دانش افزایی قضات
وی با بیان اینکه بررسی آرا و نقد آن می‌تواند در اتقان آرا بسیار موثر باشد و به این موضوع کمک کند، درباره قضاتی که به‌تازگی وارد دستگاه قضایی شده‌اند، گفت: این قضات با اینکه از دانش خوبی نیز برخوردارند، همچنان لازم است که گام‌هایی را برای دانش افزایی بردارند. به گفته رییسی، 40 درصد قضات از دانش عالی برخوردارند، به این معنا که دارای مدرک فوق لیسانس، دکترا و درجه اجتهاد هستند و 60 درصد بقیه نیز مدرک کارشناسی دارند که سطح بسیار خوبی محسوب می‌شود.وی موضوع دوم در بحث پایبندی به میثاق را عدالت دانست و گفت: در حقیقت عدالت یک الزام است و هیچ کس اجازه ندارد پرونده را به دست قاضی ناعادل بدهد.معاون اول قوه قضاییه افزود: اگر تعداد قضات مجتهد کافی نباشد، در مواقع اضطرار می‌توان مسایل را به قضات غیر مجتهد سپرد البته به شرط آنکه قدرت تشخیص مسایل مختلف را داشته باشد.
تمیز حق از باطل در گروی داشتن تقوای الهی است
وی تاکید کرد: در همه جای امر قضا، زمینه کجی و لغزش وجود دارد، اما امکان لغزش در خط مقدم آن بیشتر از سایر زمینه‌هاست.
معاون اول قوه قضاییه گفت: تمیز حق از باطل در گروی داشتن تقوای الهی است که در این عرصه، شناخت حق، گرایش به حق و پایداری بر حق برای قاضی از اهمیت بسیار برخوردار است.
وی با بیان اینکه افرادی به دنبال خدشه‌دار کردن استقلال قاضی و فراهم کردن زمینه‌های لغزش هستند، عنوان کرد: قاضی باید به میثاق‌های خود پایبند باشد و حق را بشناسد.وی با بیان اینکه همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند، گفت: ممکن است گاهی یک نماینده یا قاضی تخلفی هم داشته باشد اما اگر در آن لحظه رسیدگی نمی‌شود، برای صیانت از آن جایگاه است و حتما پس از آن رسیدگی می‌شود.
تلاش دستگاه قضا برای برخورد با متخلفان
رییسی افزود: دستگاه قضایی نسبت به پرونده‌های اقتصادی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است، تلاش می‌کند تا با کمک قضات باتجربه رسیدگی کند و با متخلفان برخورد قاطع داشته باشد.
وی با بیان اینکه در دستگاه قضایی دنبال کاهش ورودی پرونده‌ها هستیم، ادامه داد: نظام پولی و بانکی در کشور ما باید به نحوی باشد که هر روز شاهد یک پرونده جدید در دستگاه قضایی نباشیم.
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: باید بستر‌های ایجاد فساد در نظام پولی و بانکی و نظام واردات و صادرات را از بین ببریم و اصلاح ساختار‌های ما نیز باید به گونه‌ای باشد که حتی اگر ابزار ارتکاب جرم نیز در جامعه وجود داشت، انگیزه و بستری برای وقوع جرم نباشد.
ضرورت تعامل قوای سه‌گانه برای کاهش پرونده‌ها
رییسی با بیان اینکه ما دنبال کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی هستیم که در این زمینه آخرین راهکار باید دستگاه قضایی کشور باشد، اضافه کرد: برای این موضوع چاره‌ای جز کمک و تعامل قوای سه‌گانه با یکدیگر وجود ندارد. وی با بیان اینکه همواره باید نگاه پیشگیرانه وجود داشته باشد، تأکید کرد: این نوع نگاه پیشگیرانه با هدف کاهش وقوع جرم باید در قوانین در نظر گرفته شود.معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ‌اکنون 9 هزار قاضی در دستگاه قضایی مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: از این تعداد یک‌هزار قاضی در بخش‌های ستادی و مدیریتی فعالیت می‌کنند. وی ادامه داد: قانون‌گذار این اجازه را به ما داده است که هر ساله 800 قاضی را در دستگاه قضایی کشور جذب کنیم.
500 پست قضایی در تهران متصدی ندارد
مدیرکل گزینش قضات قوه قضاییه نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: ‌اکنون بیش از 9 هزار قاضی شامل 8 هزار و 300 قاضی مرد و 700 قاضی زن در کشور مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد هزار و 200 قاضی به صورت آزمایشی فعالند؛ این در حالی است که 661 قاضی بیش از 30 سال سابقه خدمت دارند. «جواد عبداللهی» ادامه داد: 50 درصد نیروهای قوه قضاییه در 15 سال اخیر جذب شده‌اند و بیش از 40 درصد قضات دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند. وی با بیان اینکه اکنون 500 پست قضایی بدون متصدی در دستگاه قضایی وجود دارد، تاکید کرد: برخی قضات حاضر نیستند در استان‌های مرزی از جمله استان سیستان‌و‌بلوچستان فعالیت کنند و ما در این مناطق با کمبود نیرو روبه‌رو هستیم. در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام عامری، مدیرکل آموزش قضات قوه قضاییه نیز گفت: در سال 92 آزمون کارآموزی در آبان‌ماه برگزار شد که 26 هزار نفر داوطلب در آن حضور یافتند و از این تعداد 3 هزار و 24 نفر دانشگاهی و 439 نفر حوزوی در مرحله اول قبول شدند. وی ادامه داد: در سال 92 نیز 4 مرحله مراسم تحلیف برگزار می‌شود که امسال با این مراسم، 3مراسم تحلیف برگزار شده است.منبع:روزنامه حمایت