زنان بیشتر از دیگران نیازمند حریم خصوصی هستند

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت حریم خصوصی در اسلام تعاریف متفاوتی دارد و این تعاریف شامل جسم، ظاهر و روح انسان‌ها می‌شود که با پیشرفته‌تر شدن جوامع باید برای حریم خصوصی افراد تعریف قانونی درستی ارائه داد

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: حریم خصوصی در اسلام تعاریف متفاوتی دارد و این تعاریف شامل جسم، ظاهر و روح انسان‌ها می‌شود که با پیشرفته‌تر شدن جوامع باید برای حریم خصوصی افراد تعریف قانونی درستی ارائه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: اولین نکته‌ای که برای انسان حرمت می‌آورد جسم اوست و انسان‌ها باید نسبت به جسم همدیگر احترام بگذارند و بعد از آن ظاهر افراد است که نباید با شوخی‌های بیجا باعث شویم حریم خصوصی افراد که جسم ظاهرشان است زیر سوال برود.

سالاری‌فر یادآور شد: بعد از جسم و ظاهر انسان‌ها حریم خصوصی افراد به درون‌شان برمی‌گردد و نباید به حریم خصوصی همدیگر تعدی کنیم. حریم خصوصی شامل عکس‌ها، دفاتر خاطرات، خانه افراد و با پیشرفته شدن جوامع اینترنت و موبایل آنها است و ما نباید به هر بهانه‌ای به حریم خصوصی افراد وارد شویم و سرک بکشیم.

وی افزود: در اسلام غیبت حرام است چراکه غیبت باعث می‌شود افراد در زندگی یکدیگر تجسس کنند و حریم‌های خصوصی را بشکنند. اسلام برای حریم خصوصی افراد ارزش زیادی قائل است حتی خانه را نیز یک مکان امن برای افراد می‌داند و در احادیث نبوی داریم که هرگاه می‌خواهیم وارد خانه‌ای شویم باید سه بار درب آن خانه را بزنیم و اجازه بگیریم چراکه هیچکس حق ورود به حریم شخصی سایرین را ندارد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حتی در همین خانه نیز حریم‌های خصوصی‌ دیگری هست همچون اتاق شخصی که باید برای وارد شدن به اتاق شخصی هرکسی نیز اجازه بگیریم. با پیشرفته شدن جوامع خیلی از مسائل دیگری همچون اتومبیل افراد نیز حریم خصوصی‌شان محسوب می‌شود.

سالار‌ی‌فر گفت: باید بدانیم که چه چیزی باعث می‌شود افراد به خود اجازه می‌دهند که حریم خصوصی یکدیگر را بشکنند دلیل آن آموزش کمی است که در جوامع وجود دارد ما باید به فرزندانمان از کودکی یاد بدهیم که حریم خصوصی یعنی چه و به آحاد جامعه بفهمانیم که زنان بیشتر از هرکس دیگری نیاز به حریم خصوصی دارند و حفظ حرمت آنها واجب است.

وی در پایان گفت: یک بخش از شکستن این حریم‌ها مربوط می‌شود به امنیت جامعه؛ چرا که گاهی به دلیل مسائل امنیتی مجبور می‌شویم به زندگی سایرین وارد شویم ولی باید بدانیم که همین تجسس کردن نیز قانونی دارد، ولی متأسفانه ما در جامعه امروز برای حفظ حرمت‌ها با خلاء قانونی مواجه هستیم.