تدابیر پیشگیرانه برای کاهش جرایم علیه اشخاص

به گفته مدیرکل زندان‌های استان مازندران، 9 11درصد جمعیت کیفری زندان‎های این استان را مجرمان «علیه اشخاص» تشکیل داده است؛ مجرمانی که گاه بر اثر کنترل نکردن خشم، درگیری و نزاع برای گذراندن دوران حبس روانه زندان‏های این استان شده‌اند

به گفته مدیرکل زندان‌های استان مازندران، 9/11درصد جمعیت کیفری زندان‎های این استان را مجرمان «علیه اشخاص» تشکیل داده است؛ مجرمانی که گاه بر اثر کنترل نکردن خشم، درگیری و نزاع برای گذراندن دوران حبس روانه زندان‏های این استان شده‌اند.

علی‌اکبر غفاریان  جمعیت این گروه از جرایم را که شامل ضرب و جرح عمدی، نزاع، قتل، تهدید، توهین، افترا، تصادف و ... می‌شود 968 نفر اعلام و اضافه می‌کند که به صورت خاص، آمار جرم در بخش نزاع، ضرب و جرح عمدی 3/3 درصد است.

وی نزاع را یک آسیب اجتماعی برمی‌شمرد و می‌گوید: این آسیب نیز مانند اعتیاد، سرقت، قتل، خودکشی، فرار و جرایم مالی حیات اجتماعی انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد زیرا نزاع، خشونت را تشدید می‌کند و هنگامی که رواج یابد خطرناک‌تر خواهد شد. البته آسیب‌شناسان اجتماعی فقر، بیکاری و فاصله طبقاتی را از مهمترین عوامل تشدید و گسترش این پدیده می‌دانند همچنین عواملی چون دوستان ناباب، محیط آلوده و مهاجرت‌ روستاییان به شهر سبب افزایش آمار این آسیب اجتماعی شده است.

مقام ارشد زندان‏های مازندران درباره بیشترین و کمترین میزان وقوع نزاع در شهرستان‌های این استان هم می‌گوید: آمار جرایم در هر شهری به نسبت موقعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متفاوت است اکنون شهرستان ساری در گروه جرم علیه اشخاص با 13 درصد بیشترین آمار را در استان داراست و شهرستان سوادکوه با 5/1 درصد کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.  

  لزوم توجه به شعار پیشگیری بهتر از درمان

غفاریان همچنین ادامه می‌دهد: باید به شعار پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، برای کاهش آمار جرایم علیه اشخاص توجه ویژه شود هرچند که پیشگیری از وقوع جرم نیازمند عزم ملی است و تنها یک قوه یا یک نهاد، قادر به امر پیشگیری از جرم نخواهد بود.

وی   تصریح می‎کند: در قرآن کریم برای پیشگیری از جرم، مقررات بدیعی ارائه شده که شامل پیشگیری اصلاحی، وضعی و کیفری می‌شود؛ زیرا تنها با یکی از این شیوه‌ها نمی‌توان از وقوع جرم، انحراف و ناهنجاری‌های اجتماعی پیشگیری کرد بلکه باید از هر سه روش و در کنار هم، برای تحقق این هدف بهره برد.

این مقام مسئول در ادامه سخنانش درباره میزان تاثیر مجموعه اقدام‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای آموزش پیشگیری از نزاع  و به تبع آن کاهش جمعیت کیفری زندان‎ها می‌گوید: خوشبختانه آموزش، کار، ورزش و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در زندان‌ها با هدف جلوگیری از اتلاف وقت، غنی‌سازی اوقات فراغت زندانیان و عادت به کار و افزایش اعتماد به نفس زندانیان در حال اجراست.

به اعتقاد وی، القای انرژی مثبت و سازنده به زندانی، تلاش برای ایجاد ارتباطات اجتماعی موثر با مجرم همچنین حمایت از خانواده زندانیان  موجب تغییر اساسی در شناخت و تفکر زندانیان می شود و زمینه بازگشت سالم  آنان به جامعه را مهیا می‌‌کند.

غفاریان یادآور می‌شود: اجرای برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی سالم برای پرکردن اوقات فراغت، ایجاد زمینه لازم برای کارآموزی و اشتغال، برگزاری دوره‌های روانشناسی و مشاوره درمانی و تشکیل کلاس مهارت‌های اساسی زندگی، ارائه خدمات شایسته در امور اجتماعی و حقوقی به زندانیان، ارتقای سطح دانش، فرهنگ، تربیت و اعتقادات مذهبی و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مطلوب از جمله اقداماتی است که در ابعاد گسترده اجرا می‌شود.

کاهش 6درصدی نزاع در استان

 مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران نیز  از کاهش مراجعات ناشی از نزاع و درگیری به این مرکز خبر می‌دهد و اظهارمی‌کند که این رقم در مقایسه با سال قبل 6درصد کاهش داشته است.دکتر علی عباسی در گفت‎وگو با «حمایت» بیان می‌کند که براساس گزارش‌های به ثبت رسیده در ده ماه امسال بیشترین مراجعه‌کنندگان نزاع به پزشکی قانونی‌ها در شهرستان‌ها به ترتیب ساری با 4 هزار و 205 نفر، بابل با  2 هزار و 845 و چالوس با 2هزار 236 مورد و کمترین آن سوادکوه با 309، عباس‌آباد با 353 و جویبار با 375 مورد بوده ‌است.به گفته وی، از مجموع مراجعان نزاع در ده ماه گذشته امسال  که رقمی معادل21 هزار و 975 نفر است، بیش از14 هزار و 868 نفر مرد بوده‌اند.مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به چگونگی وقوع نزاع خاطرنشان می‌کند: یکسری از درگیری‌ها به دنبال تصادف‌های جزیی بین دو یا چند وسیله نقلیه صورت گرفته که به علت ناراحتی، کنترل نکردن خشم و بروز مشاجره لفظی متاسفانه به درگیری فیزیکی منجر شده است. منبع:روزنامه حمایت

منبع : روزنامه حمایت