پرسش و پاسخ ازآیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در خصوص اجاره

پرسش و پاسخ ازآیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در خصوص اجاره

پرسش و پاسخ ازآیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در خصوص اجاره 
 
1 پرسش: آیا اجیر با وسعت وقت می تواند در مدت اجاره بدون اذن مستأجر نماز واجب را بجا آورد؟
پاسخ: اگر متعارف نباشد نمی تواند.
2 پرسش: اگر در اجاره شرط دوام بشود یا اجرت مجهول باشد یا مدت مجهول باشد حکم چیست ؟
پاسخ: در تمام فروض مذکوره اجاره باطل است ، بلکه هم باید مدت اجاره را تعیین کنند و هم اجرت را باید معلوم کنند .
3 پرسش: اجاره مشروط به قرض، قرض ربوی است یا خیر؟
پاسخ: اجاره به شرط قرض بنابر احتیاط واجب جایز نیست .
4 پرسش: آیا دادن منزل به رهن بدون اجاره صحیح است یا خیر ؟
پاسخ: صحیح نیست و این در واقع قرض گرفتن و دادن سود است که همان استفاده از منزل باشد ، و می شود به جای آن بیع به شرط نمود .
5 پرسش: اجاره ای بر منزلی صورت گرفت یکساله، و بعد از مدتی توافق بر 10 ماه شد با شروطی و در نتیجه گفته شد چنانچه بعد از 10 ماه تخلیه صورت نگیرد و 2 هفته طول کشید برای هر ماه باید این مبلغ اجاره پرداخت شود، و چنانچه این مدت سپری شود آیا دریافت آن مبلغ را برای هر ماه دارم؟
پاسخ: توافق بعد به معنای فسخ اجاره اول با رضایت طرفین است، و مستاجر باید طبق توافق بعد عمل نماید.
6 پرسش: اگر مستاجر خانه، منزل را به کسی دیگر اجاره دهد و خود زندان رود و مالک از مستاجر دوم طلب اجاره کند و رضایت ندهد حکم چیست؟
پاسخ: اگر مالک با مستاجر اول شرط انتفاع شخصی نکرده باشد و مالک حق اجاره دادن خانه را داشته باشد و چنانچه مدت اجاره باقی است کسی حق رجوع به مستاجر را ندارد ، و در این مدت مستأجر دوم حق انتفاع از منزل مزبور را دارد ولی به هر حال طرف مالک مستاجر اول است و اما باید مبلغ اجاره را بدهد .
7 پرسش: هر گاه عقد اجاره ای صورت بگیرد به شرط اینکه گرم کردن ساختمان به عهده مؤجر باشد و بعد از مدتی هزینه گرم کردن بیش از اجرت آن بشود، آیا باید مؤجر بر تعهد باقی باشد و لو اینکه در قرارداد تعدیلی بیش بینی نشده باشد و اگر عقد به غیر اجاره باشد تکلیف چیست ؟
پاسخ: باید به تعهد خود عمل کند و فرقی بین اجاره و غیره نیست و تکلیف همان است .
8 پرسش: گرفتن اجاره و رهن برای منازل آیا شرعاً جایز است؟
پاسخ: اجاره و رهن که مرسوم است که به معنای اجاره و قرض است جایز نیست حتی اگر به نحو اجاره به شرط قرض باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت جایز نیست .
9 پرسش: آیا مرتهن می تواند عین مرهونه را به راهن اجاره دهد ؟
پاسخ: مرتهن مالک نیست که اجاره دهد بلکه عین مالک راهن است و منافعش در اختیار او است و می تواند در آن تصرف کند به نحوی که با حق رهانت منافات نداشته باشد .