ضرورت نگاه راهبردی به پیشگیری از وقوع جرم

رییس قوه قضاییه در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی بر ضرورت تعامل بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای ایجاد امنیت پایداردرجامعه تاکید کرد

رییس قوه قضاییه در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی بر ضرورت تعامل بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای ایجاد امنیت پایداردرجامعه تاکید کرد.

آیت‌الله «صادق آملی‌لاریجانی» با اشاره به اهمیت امنیت، گفت: همه ما و مردم اهمیت این موضوع را احساس می‌کنیم زیرا تاثیر امنیت در پیشرفت کشور بسیار روشن است. اگر دقت کنیم امنیت در تمام ابعاد زندگی بشری ما و حتی موازین روحی ما تاثیر دارد.وی افزود: در یک جامعه امن می‌شود تصور کرد که فرزندان رشد روحی و فرهنگی پیدا کنند. در یک فضای امن می‌توان تصور کرد که بازار و اشتغال رونق پیدا کند و در پناه امنیت معقول است که می‌توان آموزش عالی، تحقیقات و ابداعات داشت.رییس قوه قضاییه تصریح کرد: فقط امنیت واقعی نیست که موثر است بلکه احساس امنیت هم موضوع مهمی است. اینکه بدانیم نیروی انتظامی امنیت کشور را رصد می‌کند مقوله مهمی در کنار امنیت واقعی است.آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به وضع نیروی انتظامی در زمان کنونی، تصریح کرد: تمام نیروهای مسلح در امنیت کشور دخیل هستند. قوه قضاییه و وزارت اطلاعات هم در این موضوع دخیل هستند، اما نیروی انتظامی وظایف خاصی دارد.وی با اشاره به سخنان سردار احمدی‌مقدم درباره تعامل بسیار خوب بین نیروی انتظامی با قوه قضاییه هم اظهار کرد: در ماده هشت قانون نیروی انتظامی و اصلاحات بعدی آن درباره  ارتباط نیروی انتظامی و قوه قضاییه صحبت شده است.رییس قوه قضاییه اظهار کرد: وظایفی همچون مبارزه با موادمخدر  مبارزه با قاچاق، مبارزه با منکرات و فساد، پیشگیری از وقوع جرم  کشف جرایم، بازرسی و تحقیق، حفظ ادله، دستگیری مجرمان و ابلاغ و اجرای احکام قضایی به عهده نیروی انتظامی است.آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم هم گفت: پیشگیری از وقوع جرم در قانون نیروی انتظامی مورد اشاره قرار گرفته است، البته پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی به عهده قوه قضاییه گذاشته شده ولی این موضوع موضوعی فراقوه‌ای است.وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم چیزی فراتر از تعقیب مجرمان است که امروز در تمام دنیا موضوعی فراگیر است.رییس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز میزان فزآینده پرونده‌های قضایی نشان می‌دهد که باید نگاه راهبردی به پیشگیری از وقوع جرم وجود داشته باشد، اظهار کرد: لایحه پیشگیری از وقوع جرم در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که امیدواریم در آنجا سرنوشت خوبی پیدا کند. وی اظهار کرد: امروز بحمدالله شاهد سطح بالایی از تعامل بین نیروی انتظامی و قوه قضاییه هستیم که اثر آن را هم در سطح جامعه می‌بینیم. هرگاه تعامل بین نیروی انتظامی و قوه قضاییه زیاد باشد امنیت به وضوح به چشم می‎خورد و هرگاه مقداری کوتاه بیاییم مشکلات بازمی‌گردند؛ بنابراین توصیه من به فرماندهان ناجا این است که این کار ادامه داشته باشد.

  مردم انتظار دارند در برخورد با جرایم خشن قاطعانه وارد شویم

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ما نباید موضوع برخورد با اشرار سارقان مسلح، قاچاقچیان و زورگیران را رها کنیم، گفت:‌ این‌طور نباشد که هر دوره‌ای چند روزی این کار را انجام دهیم و بعد رها کنیم. من این موضوع را به روسای دادگستری هم گفته‌ام. مردم انتظار دارند دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در برخورد با جرایم خشن قاطعانه وارد شوند.آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به اهمیت وجود امنیت توأم با عدالت  اظهار کرد: نباید خدای ناکرده برای تامین امنیت به مردم اجحاف کنیم. زیرا حکومت‌هایی بوده‌اند که امنیت را با سلب آزادی مردم برقرار کرده‌اند.

امر به معروف موضوع غیر قابل انکاری است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآور شدن اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در شرع و قانون اساسی، بیان کرد: به نظر می‌رسد این موضوع چنانچه باید و شاید مورد اعتنا قرار نگرفته است. البته امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد ولی در هر حال موضوع غیرقابل انکاری است بنابراین همه ما باید برای پیشبرد آن دست به دست هم بدهیم. نیروی انتظامی نیز به عنوان ضابط دستگاه قضایی و به واسطه وظایف دیگر خود باید امر به معروف و نهی از منکر را البته با شرایطش جدی بگیرد.مقام ارشد قضایی کشور تصریح کرد: به نظر می‌رسد ما اگر بخواهیم امنیت پایدار و اصلاحات داشته باشیم باید نوع نگاه‌مان را عوض کنیم. نوع نگاه ما باید توحیدی و آسمانی باشد. چقدر به قرآن به عنوان یک امر حقیقی عمل می‌کنیم؟ نگاه قرآنی این است که تمام هستی به حق‌تعالی ختم می‌شود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به وظایف نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات در برقراری امنیت و عدالت، خاطرنشان کرد: آیا واقعا می‌شود حق و عدالت را به صرف برخورد با قضات توسعه داد؟ آیا اگر نگاه‌مان قرآنی باشد می‌توانیم باور کنیم آنچه غربی‌ها می‌گویند بهتر از آن است که کتاب آسمانی ما گفته است؟ رافت و رحمت الهی موجب شده خداوند بر رسول خود آیاتی نازل کند که انسان را از ظلمت خارج کند.

وی ادامه داد: موضوع سبک زندگی را مقام معظم رهبری در این اواخر مطرح کرده‌اند که بسیار مهم است. نحوه حیات ما باید ایمانی باشد.  وی با اشاره به این موضوع که در چند ماه اخیر چه هجمه‌هایی از طرف غربی‌ها، پارلمان اروپا و آمریکا درحال وارد شدن است، اضافه کرد: به ما می‌گویند اعدام می‌کنید؟ ما می‌گوییم بخشی از این اعدام‌ها قصاص است و قصاص یک حق است. برای ما نسخه می‌نویسند که همجنس‌بازی آزاد باشد. به جای تقدیر و تشکر از ما می‌گویند چرا قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام می‌کنید؟ نمی‌گویند جمهوری اسلامی برای تمیز نگه داشتن فضا چقدر جوان تقدیم کرده‌ است. ما چکار داریم شما چه نسخه‌ای می‌نویسید؟ اصلا شما که هستید؟ در نگاه موحدان، شما هیچ چیز نیستید البته ما باب فهم را بر خودمان نمی‌بندیم. ما هر کجا که باشد دنبال علم می‌رویم.رییس قوه قضاییه ادامه داد: دنیای غرب گویی تافته جدا بافته‌ای است که به همه دنیا دستور می‌دهد. چه لزومی دارد که ما در این دستگاه کار کنیم؟ حیات قرآنی، حیات طیبه است. قرآن می‌گوید هر کس عملش صالح باشد و مومن باشد او را به حیات طیبه زنده نگه می‌داریم، اما نگاه مدرنیته نگاه عقل ابزاری است که فقط می‌گوید مصرف بیشتر شود و کاری ندارد که سرمایه و تولید بیشتر به کجا برود.آیت‌الله آملی‌لاریجانی یادآور شد: در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر از کرامت انسانی صحبت شده است. شما می‌دانید کرامت انسانی چیست؟ قرآن است که انسان و کرامت انسانی را می‌شناسد و می‌گوید انسان خلیفةالله است. عده‌ای که در سال 1948 نشسته‌اند چنین اعلامیه‌ای را نوشته‌اند چه کسانی بودندو بر چه اساسی حق را تبیین کردند؟وی افزود: در این اعلامیه گفته‌اند ازدواج یک حق فردی است و آن را این‌گونه تفسیر می‌کنند که زن با زن و مرد با مرد می‌تواند ازدواج کند. ما به هیچ وجه این موضوع را نمی‌پذیریم. عقل اقتضا می‌کند این حرف‌ها را نپذیریم. ما برای نجات کشور و فرزندانمان باید به نگاه قرآنی برگردیم. رییس قوه قضاییه اظهار کرد: در موضوع حکومت‌ها عده‌ای می‌گویند مشروعیت به رأی مردم است. البته که ما معتقدیم رأی مردم در به فعلیت رساندن حکومت اصیل است اما مشروعیت حکومت چه به معنای شرعی و چه به معنای دقیق فلسفه سیاسی به رأی مردم نیست. اینکه یک حکومتی، حکومتی است که عواملش الزام‌آور باشد به ید خداوند است منتهی در مقام به فعلیت رساندن حکومت، مردم هستند که تاثیرگذارند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه نباید تصور داشته باشیم که در یک اختلاط فرهنگی نجات پیدا می‌کنیم، گفت: نباید منازل را برای ماهواره‌ها باز کنیم. آیا می‌شود جوان‌ها تمام شب ماهواره نگاه کنند و بعد از آن نماز شب بخوانند؟ ما باید دربست در اختیار خدا باشیم.منبع:روزنامه حمایت