ثبت‌نام جدید برای حج تمتع از سال 95

ثبت‌نام جدید برای حج تمتع از سال 95

ثبت‌نام جدید برای حج تمتع از سال 95
درحالی که سازمان حج و زیارت پیش از این اعلام کرده بود حدود 20 سال طول می کشد تا یک و نیم میلیون زائر در صف انتظار به سفر حج تمتع اعزام شوند اما رییس سازمان حج و زیارت از فراهم‌شدن امکان ثبت‌نام جدید حج تمتع بعد از توسعه فضای مسجدالحرام خبر داد.
سعید اوحدی از افزایش سهمیه حج تا دو سال آینده پس از تکمیل طرح توسعه مسجدالحرام خبر داد و افزود: در عملیات حج سال جاری افزایش 100 درصدی در تأمین اقلام تدارکاتی از داخل کشور انجام می‌گیرد.وی گفت: از سال گذشته دولت عربستان به دلیل توسعه مسجدالحرام، سهمیه اعزام زائران را 20 درصد کاهش داده است. این طرح که دو سال طول می‌کشد، در حال حاضر ظرفیت طواف در مسجدالحرام را از 48 هزار نفر در ساعت به 39 هزار نفر در ساعت کاهش داده است اما با پایان یافتن طرح، این ظرفیت به 100 هزار نفر در ساعت افزایش خواهد یافت. وی افزود: بر اساس قول دولت عربستان مبنی بر جبران کاهش ظرفیت پس از 2 سال آینده، امیدواریم شاهد افزایش اعزام زائران باشیم.به گفته اوحدی، در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار زائر برای حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند و امسال 64 هزار نفر از 14 شهریور برای مناسک حج اعزام می‌شوند.رییس سازمان حج و زیارت در ادامه تصریح کرد: امسال برای نخستین بار از سوی کارگروه منابع انسانی، بازنگری در نیروی انسانی صورت گرفت که 25 درصد از عوامل ستادی و اجرایی تعدیل شدند که با تعدیل این تعداد عوامل، حدود 280 زائر در صف انتظار که بیش از 10 سال از ثبت‌نام آنها می‌گذرد، در قالب دو کاروان به حج تمتع اعزام می‌شوند.وی یادآور شد: با اجرای یک برنامه الکترونیکی، 5 روز زودتر از سال گذشته صدور روادید(ویزا) آغاز خواهد شد.اوحدی همچنین به محدودیت شرط سنی در خانم‌ها اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار وزارت عربستان اعلام کرده بود که شرط سنی برای خانم‌های زائر زیر 45 سال اعمال می‌شود که با هماهنگی‌های انجام شده، این مشکل هم رفع شد. امسال 6 هزار زائر زیر 45 سال به حج تمتع مشرف می‌شوند که بیش از 90 درصد آنها محرم دارند.رییس سازمان حج و زیارت در ادامه افزود: در اجرای تحقق منویات مقام معظم رهبری، پیاده‌سازی طرح انطباق در حوزه خدمات پزشکی زائران اجرا شد، از این رو با توجه به این‌که امسال 52 درصد از زائران را خانم‌ها تشکیل می‌‌دهند، تعداد پزشکان زن نیز افزایش یافته است.اوحدی در ادامه به هزینه حج تمتع امسال اشاره کرد و بیان داشت: اگر چه امسال 250 تومان به نرخ ارز افزوده شده اما با مدیریت جهادی سازمان حج و زیارت، به ازای هر زائر یک میلیون و 700 هزار تومان صرفه‌جویی شد. همچنین با کمک بانک ملی با تأمین از محل سود سپرده‌ زائران در مجموع 2 میلیون و 800 هزار تومان کاهش قیمت داشتیم در کل هزینه امسال بین 7 میلیون و 800 هزار تومان تا 10 میلیون و 600 هزار تومان است.اوحدی در ادامه با اشاره به شیوع بیماری «ابولا» گفت: دولت عربستان برای حفظ سلامت زائران، ورود زائران غرب آفریقا را به عربستان ممنوع اعلام کرده و تمهیدات لازم را در این خصوص انجام می‌دهد تا این بیماری کنترل شود. اوحدی افزود:  امسال از جمله سال‌هایی است که میوه وارد کشور عربستان می‌کنیم.
 
  همراه داشتن «دیازپام،کُلنازپام و ریتالین» در عربستان جرم است
ازسوی  دیگر مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز  از برخورد قاطع پلیس و دستگاه قضایی با حاملان مواد مخدر در حج تمتع امسال خبر داد و گفت: داروهای آرام بخش دیازپام، کُلنازپام و ریتالین، در عربستان جرم است.علیرضا اکبرشاهی با تاکید بر برخورد با زائرانی که قصد خروج مواد مخدر از کشور را دارند، اظهار داشت: با توجه به برخوردهای سخت با حاملان مواد مخدر توسط پلیس عربستان که ناشی از قوانین و مقررات آن کشور است، در سنوات اخیر جنبه سیاسی به خود گرفته و زائران کشورمان را مورد توجه ویژه قرار دادند. وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای صیانت از شأن و منزلت زائران عزیز کشورمان در عربستان، دستورالعملی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط تنظیم و توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد، برای اجرا ابلاغ کرده است. به موجب این دستورالعمل، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی قاطعانه با حمل مقادیر مواد مخدر حتی اندک اعمال قانون خواهند کرد و سازمان حج و زیارت نیز از اعزام افرد دستگیر شده به حج، ممانعت به عمل خواهد آورد. مدیرکل مقابله با عرضه ستاد در ادامه، به تعداد بسیار محدود کسانی که احتمالِ قصد انتقال مواد مخدر را دارند توصیه کرد: در فرصت باقیمانده تا حج تمتع، نسبت به ترک اعتیاد خود اقدام کنند یا سفر خود را به تعویق بیاندازند؛ چرا که با توجه به امکانات، تجهیزات و توانایی‌های پلیس، عبور مواد مخدر غیر قابل توزین از گیت‌های پلیس فرودگاه‌های کشور امکان‌پذیر نیست و در صورت دستگیری، برخورد قانونی با متخلف صورت خواهد گرفت.اکبرشاهی ادامه داد: شایان ذکر است که در این راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر، امکان ترک این افراد را از طریق معرفی به مراکز مجاز ترک اعتیاد فراهم کرده است تا ان شاءالله بتوانند در صحت و سلامت روح و جسم از این سفر معنوی به فیض کامل برسند. در این مورد زائران ذی‌ربط می‌توانند از مدیران کاروان‌ها اطلاعات لازم را دریافت کنند.وی همچنین، به مواد 17 و 40 قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره و عنوان کرد: به استناد ماده 17 حمل هر مقدار مواد مخدر باعث ابطال گذرنامه و ممنوع‌الخروجی فرد از یک تا 5 سال خواهد شد و در صورت تکرار، گذرنامه به مدت 5 تا 15 سال باطل وفرد ممنوع الخروج خواهد شد که این موضوع از سوی معاون قضایی دادستانی کل کشور به قضات سراسر کشور تاکید شده است. به موجب ماده 40 قانون، متادون و کدئین نیز در زمره مواد مخدر هستند. از طرف دیگر حمل و نگهداری برخی داروها از جمله داروهای آرام بخش (دیازپام کُلنازپام و...) و ریتالین، در عربستان جرم تلقی می‌شود بنابراین وی از افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، خواست قبل از اعزام، نوع و مقدار داروهای مصرفی خود را به مدیران محترم کاروان‌ها اعلام کنند.اکبرشاهی از زائران کشورمان خواست تا از قبول امانت و یا حمل وسایل دیگران اجتناب کنند، زیرا ممکن است حاوی موادمخدر باشد.
 
 نخستین گروه زائران وارد سرزمین وحی شدند
دیروز همچنین  سخنگوی وزارت حج عربستان از ورود 300 زائر بیت‌اللهِ‌الحرام به سرزمین وحی برای ادای مناسک حج عمره در روزهای 25 تا 28 شوال خبر داد. حاتم بن حسن قاضی، مشاور و سخنگوی اطلاع رسانی وزارت حج عربستان به عکاظ گفت: تعداد حجاجی که از ابتدای روز بیست و پنجم شوال تا یک‌شنبه هفته جاری وارد سرزمین وحی شده اند، به 300 نفر می‌رسد. وی افزود: این تعداد از کشورهای هند و مالزی وارد سرزمین وحی شده اند و اولین گروه پیشگامان حجاج بیت الله الحرام موسم حج امسال به شمار می آیند. حاتم خاطر نشان کرد: تمام کسانی که وارد عربستان شده اند، از طریق فرودگاه بین المللی جده و فرودگاه بین المللی مدینه منوره وارد شده اند.