دیوان اصل نود قانون اساسی کارکردی مشابه مراجع شبه قضایی خواهد داشت

دیوان اصل نود قانون اساسی کارکردی مشابه مراجع شبه قضایی خواهد داشت

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است تشکیل دیوان اصل نود مداخله در امور قوه قضاییه نبوده و ممکن است صرفا مشکل بار مالی داشته باشد که می‌توان آن را برطرف کرد.

سید محمد جواد ابطحی

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تصمیم مجلس برای تبدیل شدن کمیسیون اصل 90 به دیوان گفت: هدف از اینکه کمیسیون تبدیل به دیوان شود این بود که پرونده ها بعد از اینکه در کمیسیون اصل نود بررسی و به قوه قضاییه ارجاع می شد، به خاطر تشریفات و اطاله دادرسی، رسیدگی عقب می افتاد و نتیجه نمی داد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: یکی از اصول تعیین مجازات اثربخش بودن آن است و وقتی صدور حکم و اجرای آن به تعویق افتاده، فراموش شود وسال ها از آن بگذرد مجازات اثر خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: از این رو در مجلس گفتیم همانطور که دیوان محاسبات هیأت های مستشاری داشته، مجازات اداری را خودشان رأسا حکم می دهند و جنبه های قضایی آن را به قوه قضاییه ارجاع می دهند، پس اشکالی ندارد که دیوان اصل نود نیز داشته باشیم و منافاتی با امور قوه قضاییه ندارد.

ابطحی همچنین یادآور شد: از طرفی در حال حاضر نیز مراجع شبه قضایی زیادی همچون شوراهای حل اختلاف و هیأت های انتظامی داریم و اگر قرار باشد تشکیل دیوان اصل نود مداخله در امور قضایی باشد همه این نهادها خلاف قانون هستند که خارج از تشکیلات قوه قضاییه فعالیت قضایی دارند لذا شبهه ای وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه ممکن است شورای نگهبان ایراد بار مالی به تبدیل کمیسیون اصل 90 به دیوان بگیرد، عنوان کرد: باید نحوه ایجاد دیوان و هزینه های آن بررسی شود البته معتقدیم با توجه به کارمندانی که مجلس دارد و نقل و انتقالاتی که می تواند صورت دهد این مسأله بار مالی برای دولت نخواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه نیازی به استخدام نیرو از قوه قضاییه نیست اظهار داشت: کارمندان مجلس برای حضور در دیوان اصل نود کفایت می کنند از سوی دیگر در فصل قانونگذاری بودجه می توان تدبیری اندیشید و رقمی از آن را به دیوان اصل نودم قانون اساسی اختصاص داد.

ابطحی اضافه کرد: کمیسیون اصل نود در حال حاضر متشکل از اعضایی ثابت و غیرثابت است که باید بررسی شود نحوه قرارگیری اعضا در دیوان به چه شکل باشد همچنین باید کمیسیون کاملا به دیوان تبدیل شود و نمی توان هم کمیسیون را حفظ کرد و هم دیوان را زیرمجموعه آن قرار داد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درباره نحوه قرارگیری نمایندگان در دیوان اصل نود و حضور آنها در سایر کمیسیون ها در کنار آن و یا صرفا در دیوان باید بررسی شود.